Header image
V dňoch od 13.marca 2003 do 3.apríla 2003 sa uskutočnila 3 týždenná stáž prvej skupiny v Holandsku (Stadskanaal) v rámci mobilitného projektu LdV nazvaného S.P.O.S.E.

 

Niekoľko postrehov zo stáže:
  • Noorderpoortcollege, Stadskanaal - naša partnerská škola je časťou oblastného vzdelávacieho komplexu škôl v severo-východnom Holandsku, ktorá poskytuje vzdelávanie pre cca 25.000 študentov a má 1.650 zamestnancov. Patrí medzi najväčšie organizácie svojej kategórie a pripravuje svojich študentov pre viac ako 250 rozličných zamestnaní vrátane vzdelávania dospelých. Vzdelávanie je organizované v jednotkách, kde každá z nich má "vlastné vedenie a personál". Sieť škôl Noorderpoortcollege pokrýva celú severnú provinciu v okolí mesta Groningen, má veľmi dobre technické vybavenie, najmodernejšie učebné pomôcky, dobrú spoluprácu s firmami a podnikmi, ktoré sú schopné zabezpečiť odbornú prax pre študentov a bohaté skúsenosti s medzinárodnými projektami.

  • Stáž prebiehala podľa vopred pripraveného plánu, ktorý pripravili naši holandskí partneri po vzájomných konzultáciach s koordinátorom projektu Ing. Štefanom Krištínom. Doprava bola zabezpečená letecky, vlakom a mikrobusom.V Assene nás čakali naši holandskí priatelia. Ubytovanie sme mali v športovo-relaxačnom centre HET PAGEDAL v meste Stadskanaal. Bývali sme v troch veľmi dobre vybavených bungalovoch (kuchyňa, chladnička, kúpelňa, samostatné vykurovanie, televízor, možnosť každodenného využívania plaveckého a relaxačného bazéna). Stravu sme si zabezpečovali sami. Prenajali sme si tri bicykle, aby sme mohli realizovať nákupy potravín (3 km do mesta). Stadskanaal je malé mestečko (13 000 obyvateľov), ktoré nás očarilo svojou architektúrou, krásnymi záhradkami, množstvom kanálov a veľmi milými ľudˇmi. Druhý deň po príchode nás privítali v partnerskej škole Noorderpoortcollege, prezreli sme si všetky priestory školy - učebne, dielne, laboratória. Absolvovali sme kultúrnu a jazykovú prípravu "dutch lessons", ktorá bola pre nás veľmi zaujímavá a užitočná. Prekvapenie nás čakalo na spoločnom obede, na ktorom sa študenti mohli zoznámiť so svojimi tútormi. Každý náš študent mal prideleného jedného staršieho holandského študenta - tútora, ktorý absolvoval polročnú prax v podniku alebo firme. Tu bola prvá väčšia príležitosť otestovať si svoju angličtinu. Po obede nás zobrali na prehliadku mesta, a potom sme navštívili Watertoren (dominanta mesta Stadskanaal - vodná nádrž), z ktorej bola krásna vyhliadka na celé okolie.

  • Študenti pracovali 4 dni v týždni podľa harmonogramu 6 informatici boli rozmiestnení na rôznych miestach na univerzite v Groningene spolu so svojimi tútormi a 3 automatizéri v okolí Stadskanaalu vo firmách. Do práce odchádzali ráno o 7,30 hod a naspäť prichádzali o 17,00 hod. (z okolia Stadskanaalu) resp. 18,00 hod. (z Groningenu). Dopravu zabezpečoval holandský študent Rogier Bykerk mikrobusom, ktorý sme si museli prenajať (Stadskanaal - Groningen asi 1 hod. cesty mikrobusom). Erik Greškovič s Lukášom Pástorom vyrábali plošné spoje, ktoré potom boli otestované vo firme spolupracujúcej s univerzitou v Groningene. Podieľali sa spolu s holandskými tútormi na príprave plošných spojov, ktoré sa použili do robotov, rôznych elektronických zariadení (elektronická kocka - náhrada drevenej kocky pri hre "človeče nehnevaj sa"). Zaujímavý bol prístroj, ktorý zosilňoval rôzne zvuky - umelé ucho, zvukový generátor, ktorý pomocou LED diód zobrazuje intenzitu hlasu a slúži ako pomôcka sluchovo postihnutým, domový zvonček s rôznymi melódiami. Veľmi si pochvaľovali spoluprácu s holandskými tútormi, ktorí boli veľmi ochotní a priateľskí. Boli nadšení sústavnou komunikáciou v angličtine. Mali prístup k internetu. Michal Kaľavský pracoval na oddelení Desktop, ktoré slúži na pomoc ľuďom na univerzite. Ak majú akýkoľvek problém v oblasti softwaru alebo hardwaru, zavolajú na Desktop. Spolu so svojim tútorom pomáhal riešiť tieto problémy. Zapájal sa tiež do vymieňania poškodených častí PC, mal na starosti pripájanie na INTERNET a inštaláciu rôznych druhov softwaru. František Bitto pracoval hlavne pri zabezpečovaní inštalácie WIN 98, 2000, NT. Pomáhal opravovať poškodený hardware a pripravoval ho na použitie pre zamestnancov univerzity v Groningene. Ján Micák pracoval tiež s počítačmi - zabezpečoval ich údržbu a inštaláciu softwaru. Využíval pri tom vo veľkej miere prácu s internetom. Naučil sa tiež veľa nového, čo súvisí s inštaláciou servera. Juraj Gajdoš bol nadšený prácou s hardwarom. Táto oblasť ho vždy veľmi zaujímala a u nás zatiaľ nemal príležitosť si to vyskúšať. Marián Krešák a Ladislav Lorincz pracovali v dvoch rôznych divíziach koncernu AVEBE v okolí Stadskanaalu. Najskôr ich tútori previedli celou prevádzkou a vysvetlili im technológiu výroby. Ide o svetoznámu firmu na spracovanie zemiakov. Zemiakovú múčku využívajú v potravinárskom priemysle, papierníctve, v textilnom priemysle, na kŕmne zmesy pre dobytok. Samozrejme, že prevádzka je plne automatizovaná, všetko sledujú kamery, riadia počítače. Marián mal za úlohu kontrolu a opravu pokazených častí rôznych zariadení, najmä senzorov, spínačov, regulátorov. Najviac ho zaujalo kalibrovanie hydraulických regulátorov prietoku, regulácia otáčok motora, ale aj samotný výrobný proces a systém komunikácie snímačov a regulátorov. Ladislav pracoval v menšej divízii AVEBE. Jednou jeho úlohou bola konštrukcia testeru na motor. Dostal schému zapojenia a konštrukčný plán. Bolo potrebné naučiť sa správne čítať takéto schémy a čo najefektívnejšie navrhnúť rozloženie súčiastok. Naučil sa rozoberať motory, vymieňať ložiská, odskúšať ich. U nás v škole na teoretických hodinách sa naučil teóriu zapájania motorov do hviezdy, trojuholníka. Tu dostal príležitosť odskúšať si to prakticky. Ján Kažimír pracoval v tabakovej spoločnosti Niemeyer v meste Groningen. Pomáhal spolu so svojim tútorom pri modernizácii riadiacich systémov. Išlo o výmenu riadiaceho modulu SIEMENS SIMATIC S5 za modul S7. Hlavným jeho projektom bolo zostavovanie programu pre dotykovú obrazovku. Pri programovaní S7 využíval program ProTool.
    Vo voľných dňoch pre nás pripravili naši holandskí partneri veľmi zaujímavé exkurzie.

  • Návšteva Mayer Werf v Papenburgu. Papenburg je pekné historické mestečko (35 000 obyvateľov) s dlhoročnými tradíciami v stavbe lodí. Leží neďaleko Stadskanaalu v Nemecku. Lodenica funguje od roku 1795. Celý vývoj sme mohli sledovať na filmovej ukážke, ale aj na pedantne pripravenej výstave. Dostali sme sa aj do oboch mohutných dokov, v ktorých sme videli rozpracovanú loď a tiež dokončenú hrubú stavbu lode, ktorá bude o 8-10 mesiacov spustená na vodu. Stavajú tu obrovské luxusné lode pre pasažierov (pre ilustráciu vnútri má 2-podlažné divadlo s kapacitou 1 000 divákov). Cena je približne 400 miliónov EUR. Produkujú aj menšie lode, tankery a transportéry. Veľmi zaujímavý je spôsob prepravy takejto lode. Fabrika sa totiž nachádza uprostred poľa vo vnútrozemí na tej ich rovnej "palacinke" a systém kanálov umožní transport lode do mora.

  • Cestou naspäť sme navštívili unikátne miesto citadelu Bourtange (v Holandsku). Pochádza z 18.storočia a princ Viliam of Orange vybudoval opevnenie pentagon z pieskových múrov, obklopených všadeprítomnými kanálmi. Tadiaľ totiž viedla jediná cesta, ktorá spájala mesto Groningen s Lingen a Westphalia. Všade dookola boli len močiare. Vnútri pevnosti sú krásne starobylé domčeky a veľký dodnes funkčný drevený veterný mlyn. Sú to ich národné kultúrne pamiatky.

  • Spoločná exkurzia vo firme AVEBE. Predviedli nám všetky časti plneautomatizovanej výroby vrátane riadiaceho centra, zásobníkov na zemiaky, čističku odpadových vôd a expedíciu hotových výrobkov. V ten istý deň sme sa dostali aj na morské pobrežie a navštívili sme Nw Statenzijl. Mali sme možnosť vidieť hrádze, systém poldrov a malý priehradný múr so stanicou, ktorá je schopná v prípade potreby čerpať vodu naspäť do mora. Chodili sme po zemi len 70 rokov starej 3m pod úrovňou hladiny mora. Prezreli sme si starý prístav, lode a niektorí z nás hodili do vody pár centov, že sa tam raz určite vrátia.

  • Exkurzia do Eemscentrale - elektráreň má 5 plynových turbín (patria medzi najväčšie na svete) a nachádza sa pri mori neďaleko nemeckých hraníc. Plyn ťažia v provincii Groningen, ale aj dovážajú z Ruska. Eemscentrale produkuje 15 % elektrickej energie v krajine. Napriek tomu, že to bol obrovský kolos, pracuje tam len 60 zamestnancov! Je plne automatizovaná. Manažér nás zaviedol aj do učebne so simulovanou prevádzkou, ktorú si mohli naši študenti vyskúšať. V okolí elektrárne bolo nespočetné množstvo moderných veterných mlynov. Tie umiestňujú len do oblastí riedko osídlených (robia hluk).

  • Návšteva Amsterdamu. Nádherné mesto, zmes ľudí z celého sveta, nekonečne veľa bicyklov a ešte viac kanálov. Jeden deň je na návštevu málo. Najskôr sme si prezreli Rijksmuseum - svetoznáme obrazy Rembrandta (Night Watch), Vermeera, Vincenta Van Gogha,... Prešli sme peši mestom na Dam Center, okolo paláca a Damu. Kúpili sme si lístky na výlet loďou, a tak sme stihli za krátky čas veľa vidieť. Prehliadli sme si celé historické centrum mesta. Pri záverečnom hodnotení odbornej stáže v kruhu holandských priateľov som bola hrdá na našich študentov - na ich dobrú angličtinu, odborné vedomosti, zdravé sebavedomie i novozískané technické zručnosti a tiež na ich celkové vystupovanie.

Slovenská verzia:
Projekt je sa spája s prioritou „Partnerstvo". Cieľom je nadviazať dlhodobé partnerstvo medzi školami na Slovensku a vo Fínsku a získavať tak nové poznatky. Týmto krokom chceme prispieť k rozvoju európskych ciest odbornej prípravy, ktorú absolvujú študenti v členskom štáte EÚ. Chceme tak podporiť spoluprácu medzi školami a podnikmi, čím sa zvyšuje efektívnosť a kvalita odbornej prípravy. Prispieva to k odbornému rastu študentov a dáva im možnosť oboznámiť sa s novými technológiami v lektrotechnike.
V rámci rozvíjania partnerských vzťahov sme zapojili do tohto projektu aj partnerskú školu - Strednú priemyselnú školu s vyučovacím jazykom maďarským v Košiciach, ktorá má na veľmi dobrej úrovni rozvinutý odbor elektrotechnika. Je to pre nás nový druh partnerstva. Poskytli sme príležitosť na nadviazanie nového partnerstva aj študentom maďarskej národnosti z Košického kraja. Týmto narastá internacionálny rozmer tohto partnerstva.

Výsledky :
    • Nové informačné technológie.
    • Praktický tréning študentov na plnoautomatickej linke na osadzovanie dosiek plošných spojov.
    • Programovanie automatov.
    • Zapojenie ďalšej školy zo Slovenska (zapojenie národnostnej menšiny - SPŠ s vyuč. jazykom maďarským Košice).
    • Vypracovanie štvorjazyčného slovníka základných fráz a slov (SK-ENG-FIN-HUN).
    • Reciprocita v projekte - fínsky partner absolvoval podobnú 4-týždňovú stáž v našej škole (SPŠE Košice) a vo firmách Globtel a Slovenské telekomunikácie, Košice.
    • Široké rozširovanie výsledkov projektu (tlač na Slovensku aj vo Fínsku, TV, rozhlas).
    • Spolupráca pri výchove študentov - stredoškolákov, umožnenie vykonávania cvičenia na pracoviskách pod vedením skúseného tútora vo firme POWERIA s možnosťou spoluúčasti študentov pri riešení konkrétnych úloh, využiteľných v praxi.
    • Nadviazanie spolupráce škôl v Košiciach a Kemijärvi.

 



English version:

Project is connected with the priority "Partnership". Its aim is to create a long-term partnership between schools in Slovakia and in Finland and to gain new knowledge. In this manner we want to contribute to the development of European vocational education pathways. Students will take part in it in the EU member state. We want to support a co-operation between schools and enterprises to raise the effectiveness and the quality of vocational education. This contributes to the students` professional growth and gives them an opportunity to familiarize with new technologies in electrotechnics.Within developing the partnership relations we joined into this project our partner school SPŠ with Hungarian language in Košice. It has very well developed the branch of study - electrotechnics. For us it is a new kind of partnership and thus we offered an opportunity to make a new partnership for students of Hungarian national minority from Košice region. This developes an international frame of the partnership.

Planned results:
  • New information technologies.
  • Practical training for students at fully automatic line for embeding boards of printed circuit.
  • Programming of automats.
  • Participation of another school from Slovakia (participation of the national minority - SPŠ with Hungarian language in Košice)
  • Elaboration of four language dictionary with basic phrases and words (SVK-ENG-FIN-HUN).
  • Reciprocity in the project -Finnish partner took part in the similar 4-week placement in our school (SPŠE Košice) and in companies Globtel and Slovak Telecommunications in Košice.
  • Broad dissemination of the project results (press media in Slovakia and in Finland, TV, Radio).
  • Co-operation in education of the secondary school students - opportunity to do trainings in the workplaces under the supervision of experienced tutor in POWERIA company, with the opportunity to co-operate in solving particular tasks usable in practice.
  • Co-operation between schools in Košice and Kemijärvi.

MOBILITY 2001-BELGICKO-NEMECKO
Správa SPŠE Košice o realizácii projektu Leonardo da Vinci

V júni 2000 schválila našej škole Národná agentúra programu Leonardo da Vinci v Bratislave nami podaný medzinárodný projekt s názvom Európa potrebuje vzdelaných mladých ľudí, pod číslom SK/00/A/F/1-142036, v ktorom sú našimi slovenskými partnermi SPŠE Michalovce a SPŠE Prešov.

Stručné vyhodnotenie realizovaného projektu:

    Sme jedna z prvých SPŠ v košickom a prešovskom kraji, ktorá úspešne vypracovala takýto projekt a získala od Európskeho spoločenstva grant na jeho realizáciu. Pre úplnosť uvádzame, že z celkového počtu 41 podaných mobilitných projektov na Slovensku v roku 2000, bolo schválených len 18 projektov.
 Kontaktor - SK:   SPŠ elektrotechnická, Komenského 44, Košice
 - 6 študentov v Belgicku + 2 učitelia, ktorí sa striedali po 2 týždňoch
 - 9 študentov v Nemecku + 4 učitelia, ktorí sa striedali po 2 týždňoch
 Partneri - SK:
 SPŠ elektrotechnická, Prešov
 - 3 študenti v Nemecku 
 SPŠ elektrotechnická, Michalovce
 - 3 študenti v Nemecku
 Partner - Belgicko:  EDUGO CAMPUS, Glorieux, technische instituut, Gent - Oostakker
 Partner - Nemecko:  VITALIS - partner pre projekty Leonardo da Vinci, Leipzig - Schkeuditz
 Termín konania stáží:  01.03.2001 - 29.03.2001 (Belgicko aj Nemecko) - 4 týždne - študenti
 Miesto pobytu:  Belgicko - Gent (organizuje EDUGO CAMPUS Glorieux)
 Nemecko - Leipzig-Schkeuditz (organizuje spoločnosť VITALIS)

     Program študentov počas stáže bol rozdelený do niekoľkých etáp, pričom program bol rozdelený na dve časti - kultúrnu a jazykovú prípravu študentov a prax študentov v zahraničných firmách. 

     Plán práce počas stáže bol prispôsobený podmienkam v partnerských firmách tak, aby bola splnená najmenej jedna z týchto aktivít: technológia výroby dosiek plošných spojov s využitím počítača, počítačové projektovanie CAD-CAM, programovanie číslicových NC strojov a ich použitie vo výrobnom procese a používanie PLC (Program Logic Control) automatov vo výrobnom procese (automatizácia výroby).

Z prideleného grantu získaného z Národnej kancelárie programu Leonardo da Vinci v Bratislave sme financovali:

  • cestovné náklady účastníkov
  • poistenie liečebných nákladov a úrazové poistenie účastníkov
  • náklady za ubytovanie a stravu účastníka v mieste pobytu
  • vreckové účastníkovi
  • kultúrnu a špeciálnu jazykovú prípravu
Spolufinancovanie účastníkov tvorilo minimálne 10 % z celkového grantu.


Pre študentov bol organizovaný nasledovný program:
  1. Príchod do miesta stáže, oboznámenie sa s prostredím a regiónom. Prvé pracovné dni absolvovali študenti jazykovú a kultúrnu prípravu u zahraničného partnera. Vo firme sa študenti oboznámili s bezpečnostnými predpismi, organizačnou štruktúrou firmy, absolvovali exkurziu vo firme, v ktorej boli na stáži a zoznámili sa s pracoviskom, na ktorom potom pracovali počas stáže.
  2. Praktická časť sa uskutočnila v týchto firmách: VOLVO CARS - Belgicko (osobné automobily), SAPA PLASTICS - Belgicko (lisovanie plastov pre automobily), GE POWER CONTROL - Belgicko (lisovanie plastov pre elektrotechniku, montáž ističov), GTB - Nemecko (praktické výcvikové centrum zamerané na automatizáciu, výpočtovú techniku a všeobecnú elektrotechniku), DUNKEL ELEKTROTECHNIK - Nemecko (elektrotechnická firma).
     Zahraniční partneri v spolupráci s uvedenými firmami vystavili pre študentov certifikáty a vypracovali záverečnú hodnotiacu správu.
V mimopracovnom čase a v dňoch pracovného pokoja bol pre študentov - stážistov organizovaný spoločný program - spoznávanie kultúr iných národov: Napr.: skupina v Nemecku navštívila a prehliadla si mesto Weimar, Lipsko a boli na celodennom výlete v Berlíne. V Belgicku navštívili študenti spolu s vyučujúcim mestá Bruggy, Antverpy, hlavné mesto Brussel a samozrejme prezreli si mesto Gent. Okrem toho navštívili prístavné mesto Oostende pri Severnom mori.

     V priebehu mesiacov apríl - máj 2001 sme urobili disemináciu získaných skúseností študentov, spropagovali získané skúsenosti v dennej tlači na Slovensku, prostredníctvom Internetu a v mestskej televízii TV NAŠA v Košiciach.

Model of School – enterprise partnership

  • Rok 1998 - 1999 - pre 9 učiteľov v Belgicku, Holandsku a Francúzsku


Europe need well educated young people

  • Rok 2001 - 2002 - štvortýždenné stáže 21 našich študentov v Belgicku a v Nemecku


Studying method for international work-life

  • Rok 2002 - 4 týždenná stáž 13 našich študentov vo Fínsku


Specialist pracitce of our students in European countries

  • Rok 2003 - 3 týždenná stáž 9 našich študentov v Holandsku
  • Rok 2003 - 3 týždenná stáž 9 našich študentov v Belgicku
  • Rok 2004 - 3 týždenná stáž 9 našich študentov vo Fínsku

 

Vocational training for teachers of electro-technical school to improve the quality of teachnig
  • Rok 2003-2004 - 1 týždenná stáž 6 našich učiteľov vo Francúzsku, Nemecku a Poľsku

 

The Slavonic Exchanges in Growing EU
  • Rok 2005-2006 - 3 týždenná stáž pre 14 našich študentov v Poľsku a Slovinsku (7+7)


Mobility for the future – M.F.F.

  • Rok 2006 - 2007 - 3 týždenná stáž pre 6 našich študentov v Belgicku a 8 vo Fínsku


Teachers “know – how” Exchange within Lifelong Learning – T.E.L.L.

  • Rok 2007 – 2008 – 1 týždenná stáž pre 8 učiteľov v Nemecku, Anglicku, Slovinsku a Fínsku


Mobility of Young Electrotechnicians in the EU – M.E.E.U.

  • Rok 2008 – 2009 – 3 týždenná stáž pre 10 našich študentov v Holandsku a Poľsku (5+5)


Improvement of Qualification for Electrotechnics Students – I.Q.E.S

  • Rok 2009 – 2010 – 3 týždenná stáž pre 12 našich študentov v Slovinsku a Fínsku (6+6)


European experiences and practises in electrotechnic schools - E.X.P.R.E.S

  • Rok 2011 – 2012 – 1 týždenná stáž pre 7 učiteľov v Poľsku, Českej republike a Fínsku

Young Electricians in Electro-Technics Industry - Y.E.E.T.I

  • Rok 2012 - 2013 - 2 týždenná stáž pre 16 našich študentov v Čechách a Belgicku (8+8)

New European eXperiences, skills and Training - N.E.X.T.

  • Rok 2013 - 2014 - 2 týždenná stáž pre 18 našich študentov v Slovinsku, Fínsku a Dánsku (6+6+6)

 

 

projekt ESO

  • Rok 2016 - 2017
    - 18 žiakov
    - 3 krajiny - Česká republika, Slovinsko, Litva
    - dvojtýždňová stáž 6 žiakov v každej krajine

Be ready for real business - BR4RB

  • Rok 2015 - 2016 - 2 mesačná stáž pre 6 našich študentov vyššieho odborného štúdia v Nemecku, 1 týždenná stáž 4 našich učiteľov v Nemecku