SPŠE v Košiciach má dlhoročnú spoluprácu so zahraničnými školami v Belgicku, Holandsku, Fínsku, Taliansku, Francúzsku, Španielsku, Maďarsku. V školskom roku 2005 – 2006 sa nám podarilo rozšíriť ju o slovanské krajiny Poľsko a Slovinsko v rámci schváleného projektu Leonardo da Vinci SEGEU (The Slavonic Exchanges in Growing EU).
Cieľom projektu SEGEU bolo zabezpečiť pre študentov našej školy trojtýždennú odbornú stáž zameranú na využívanie najnovších poznatkov IKT v praxi. Naše partnerské školy v Poľsku – Zespól Szkól Technicznych (ZST) Mikolów a v Slovinsku – Šolski Center Ptuj (SCP) nám pomohli pri samotnej realizácii stáže. V čase od 1.3.2006 do 22.3.2006 vycestovalo 7 študentov do poľského Mikolówa a 7 študentov do slovinského Ptuju.
Pobyt bol v oboch prípadoch rozdelený do dvoch etáp. V prvej žiaci absolvovali kultúrnu a jazykovú prípravu, počas ktorej sa oboznámili s jazykom, kultúrou a históriou príslušnej krajiny. Druhá etapa (dvojtýždňová) zahŕňala samotnú prax v podnikoch, firmách a odborných laboratóriách školy. V Poľsku to boli Elektráreň Laziska a laboratória elektroniky automobilky Ford umiestnené v objekte ZST Mikolów, kde okrem iného si mohli vyskúšať prácu s WDS (World Diagnostic System). V Slovinsku žiaci absolvovali odbornú časť stáže v spoločnostiach Comtron, PCS, ktoré sa zaoberali montážou, predajom a servisom výpočtovej techniky a vo firme Neonart, kde využívali IKT pre dizajn a výrobu svetelných reklám. Spestrením stáže boli aj odborné exkurzie v Poľsku – automobilka FIAT Tychy, pivovar Tyskie Browary, vodná elektráreň Porabka, experimentálna baňa Barbara, v Slovinsku – hlinikáreň TALUM a firma Gorenje.
V Poľsku mali naši študenti možnosť navštíviť aj mestá Katowice, historický Krakow, soľnú baňu Wieliczku, koncentračný tábor Oswięcim a Brezinku, hrad v Pszczyne. Veľkým prínosom bol neustály kontakt s poľskou mládežou, či už v škole na vyučovacích hodinách odborných elektrotechnických predmetov využívajúcich najnovšie IKT (skúšanie robotov od firmy Stenzel, CNC stroje, Multimediálna technika,... ) ale aj v internáte v Ornontowiciach. Každý víkend bol organizovaný pobyt v rodinách poľských spolužiakov, kde sme sa stretli s nesmiernou srdečnosťou a pohostinnosťou.
V Slovinsku naši študenti navštívili historické mestá Maribor a Ljubljana. Absolvovali krátku prehliadku mesta, v ktorom bývali – Ptuj, ktoré je najstarším mestom v Slovinsku. Zaujímavá bola aj návšteva banského múzea vo Velenje a tiež Postojnej jaskyne, ktorá patrí medzi najnavštevovanejšie jaskyne v Európe.
Pridanou hodnotou tohto projektu bolo rozšírenie už existujúceho slovníka základných hovorových fráz a slov z jazyka slovenského, anglického, fínskeho a holandského o jazyky poľský a slovinský. Každý žiak získal po ukončení stáže certifikát o kultúrnej a jazykovej príprave, o absolvovaní dvojtýždňovej odbornej stáže, EUROPAS s podrobným popisom získaných zručností a vedomostí a hlavne množstvo nezabudnuteľných príjemných zážitkov s novými mladými priateľmi.
Pobyt bol v oboch prípadoch rozdelený do dvoch etáp. V prvej žiaci absolvovali kultúrnu a jazykovú prípravu, počas ktorej sa oboznámili s jazykom, kultúrou a históriou príslušnej krajiny. Druhá etapa (dvojtýždňová) zahŕňala samotnú prax v podnikoch, firmách a odborných laboratóriách školy. V Poľsku to boli Elektráreň Laziska a laboratória elektroniky automobilky Ford umiestnené v objekte ZST Mikolów, kde okrem iného si mohli vyskúšať prácu s WDS (World Diagnostic System). V Slovinsku žiaci absolvovali odbornú časť stáže v spoločnostiach Comtron, PCS, ktoré sa zaoberali montážou, predajom a servisom výpočtovej techniky a vo firme Neonart, kde využívali IKT pre dizajn a výrobu svetelných reklám. Spestrením stáže boli aj odborné exkurzie v Poľsku – automobilka FIAT Tychy, pivovar Tyskie Browary, vodná elektráreň Porabka, experimentálna baňa Barbara, v Slovinsku – hlinikáreň TALUM a firma Gorenje.
V Poľsku mali naši študenti možnosť navštíviť aj mestá Katowice, historický Krakow, soľnú baňu Wieliczku, koncentračný tábor Oswięcim a Brezinku, hrad v Pszczyne. Veľkým prínosom bol neustály kontakt s poľskou mládežou, či už v škole na vyučovacích hodinách odborných elektrotechnických predmetov využívajúcich najnovšie IKT (skúšanie robotov od firmy Stenzel, CNC stroje, Multimediálna technika,... ) ale aj v internáte v Ornontowiciach. Každý víkend bol organizovaný pobyt v rodinách poľských spolužiakov, kde sme sa stretli s nesmiernou srdečnosťou a pohostinnosťou.
V Slovinsku naši študenti navštívili historické mestá Maribor a Ljubljana. Absolvovali krátku prehliadku mesta, v ktorom bývali – Ptuj, ktoré je najstarším mestom v Slovinsku. Zaujímavá bola aj návšteva banského múzea vo Velenje a tiež Postojnej jaskyne, ktorá patrí medzi najnavštevovanejšie jaskyne v Európe.
Pridanou hodnotou tohto projektu bolo rozšírenie už existujúceho slovníka základných hovorových fráz a slov z jazyka slovenského, anglického, fínskeho a holandského o jazyky poľský a slovinský. Každý žiak získal po ukončení stáže certifikát o kultúrnej a jazykovej príprave, o absolvovaní dvojtýždňovej odbornej stáže, EUROPAS s podrobným popisom získaných zručností a vedomostí a hlavne množstvo nezabudnuteľných príjemných zážitkov s novými mladými priateľmi.
Mgr. Viera Kissiová, Ing. Jaroslav Haus
Krátke videá zo stáže v Poľsku:
Práca s prístojom WDS v dielňach FORDA
Programovanie CNC strojov
Programovateľný robot HEXOR II - 1. video
Programovateľný robot HEXOR II - 2. video
Fotografie z Poľska aj zo Slovinska nájdete vo fotogalérii.
Programovanie CNC strojov
Programovateľný robot HEXOR II - 1. video
Programovateľný robot HEXOR II - 2. video
Fotografie z Poľska aj zo Slovinska nájdete vo fotogalérii.
V školskom roku 2003/2004 v rámci projektu Leonardo da Vinci "Vocational Training for Teachers of electrotechnical school to Improve the Qality of teaching (T.T.I.Q.)" boli organizované pracovné stáže našich pedagógov s nasledujúcimi partnerskými krajinami:
POĽSKO
-
Ing.Doboš a Ing.Kaščák sa zúčastnili stáže v Mikólowe – Zespól Szkól Technicznych. Nadviazali dobrý kontakt s vedením školy a niektorými vyučujúcimi odborných predmetov, ktorí ich oboznámili s aktivitami školy. Podrobne si prezreli učebne elektrotechnického merania, výpočtovej techniky, dielenské priestory – diagnostické pracovisko firmy Ford, zváračské dielne na CO, dielne s programovateľnými NC strojmi. Bolo im umožnené zúčastniť sa na vyučovacích hodinách a odskúšať si prácu na programovateľných automatoch ( SCHIELE, SIMATIC ) a počítačom ovládaných NC strojoch. Absolvovali exkurzie vo firmách – tepelná elektráreň Laziska, HYDAC, KABE. Získané poznatky spracovali ako námety pre prácu našich žiakov v rámci SOČ. Záujem o ďalšiu spoluprácu s našou školou vyústil do návštevy dvoch vyučujúcich ( Marek Olsza, zást.riad. a Janusz Górny ) u nás od 30.3.2004 – 2.4.2004. Výmena skúsenosti pokračovala i na našej škole. Výsledkom bola dohoda o ďalšej vzájomnej spolupráci na žiackych projektoch v rokoch 2005-2006.
FRANCÚZSKO
-
Ing.Krištín a Ing.Lechman sa zúčastnili stáže v Dijone – Lycée G. Eiffel. Absolvovali pracovné stretnutia s vedením školy a niektorými vyučujúcimi, prezentáciu partnerskej školy Lycée G. Eiffel a prezentáciu SPŠE Košice. Oboznámili sa s ročníkovými projektmi žiakov z elektroniky a automatizácie. Navštívili technickú školu ANTOINE v Dijone – ukážky v laboratóriách automatizácie a výpočtovej techniky a technickú univerzitu v Dijone I.U.T. – ukážky automatizačných pracovísk, ovládanie a programovanie robota. Prínos tejto cesto cesty pre školu má dva aspekty Nadviazanie a upevnenie ďalšieho medzinárodného kontaktu so školou Lycée G. Eiffel v Dijone, dohoda na spoločnom postupe pri príprave a realizácii ďalších spoločných aktivít. Jednou z nich bude aj výmenný pobyt dvoch zástupcov z Francúzska na našej škole, ktorý je plánovaný na apríl 2005. Začneme pracovať na príprave spoločného mobilitného projektu pre našich aj francúzskych žiakov v časovom horizonte rokov 2005 – 2006. Vďaka mnohým prezentáciám vo firmách a školách ako aj praktickým ukážkam odborných pracovísk, sme získali niekoľko veľmi zaujímavých inšpirácií, ktoré budeme riešiť prostredníctvom projektových prác našich žiakov v predmete Automatizácia, Prax a Výpočtová technika.
NEMECKO
-
Mgr.Kissiová a Ing.Krempaská sa zúčastnili stáže v inštitúte VITALIS – Leipzig-Schkeuditz, Táto spoločnosť, vedená p.Ralfom Giesecke sa venuje organizácii a zabezpečovaniu stáži pre žiakov aj učiteľov v rámci projektov LdV. Počas stáže navštívili firmu SIEMENS ( návrh, montáž a diagnostika finálnych výrobkov pomocou najnovších ICT technológií – rozvodné skrine pre rôzne technické aplikácie podľa požiadaviek zákazníka ), Múzeum automatizácie, zriadené pri vysokej škole HTWK ( slúži na realizáciu študentských projektov a vedecké sympózia),kde si mohli vyskúšať rôzne pokusy na reguláciu objektov od historických spôsobov až po najmodernejšie riadenie pomocou PLC automatov. Ďalej mali pracovné stretnutia v školách Karl-Heine-Schule, SIEMENS PROFESSIONAL EDUCATION TB LEIPZIG, vzdelávacom centre GTB. Prezreli si odborné učebne a laboratória na výuku automatizačnej techniky, automatizácie a výpočtovej techniky. Mali možnosť preštudovať si žiacke práce, slúžiace ako učebné pomôcky, prezrieť spôsob zadávania úloh v žiackych projektoch, metodiku ich hodnotenia. V priebehu jednotlivých pracovných stretnutí sa dohodli na možnosti realizácií prípadných ďalších projektov – mobilít žiakov v rámci projektu Leonardo da Vinci. Technický riaditeľ GTB pán Genthe ponúkol spoluprácu pri zabezpečení súvislej odbornej praxe našich žiakov, prípadne ich preškolenie podľa požiadaviek zamerania školy. Pán Ralf Giesecke prisľúbil podporu a zabezpečenie ubytovania a stravovania, organizácie praktických stáží a podľa požiadaviek účastníkov aj ďalšieho programu. Pri prehliadkach odborných elektrotechnických laboratórií a pracovísk na školách, vzdelávacích centrách a vo firme SIEMENS získali množstvo dobrých nápadov realizovateľných aj v našich podmienkach, ktoré by mohli žiaci riešiť už teraz v rámci žiackych projektov ( napr. v SOČ, Zenit, Siemens Young Generation Award,... ). Pri mnohých besedách v školách s vedením školy sa podarilo získať dokumentáciu učebných osnov a tematických plánov, ktoré môžu slúžiť pre ďalšie preštudovanie, analýzu a porovnanie s našimi tematickými plánmi. Budú základom inšpirácie pri modernizácii našich tematických plánov, hlavne v predmetoch Automatizačná technika, Automatizácia, Rozvoj odboru, Výpočtová technika a Prax. Ich ďalšie využitie je možné aj pri vyučovaní nemeckého jazyka ako podklad pre rozšírenie odbornej terminológie v elektrotechnike.
Fotky z projektu sú vo Fotogalérii.
V dňoch od 13.marca 2003 do 3.apríla 2003 sa uskutočnila 3 týždenná stáž prvej skupiny v Holandsku (Stadskanaal) v rámci mobilitného projektu LdV nazvaného S.P.O.S.E.
Niekoľko postrehov zo stáže:
- Noorderpoortcollege, Stadskanaal - naša partnerská škola je časťou oblastného vzdelávacieho komplexu škôl v severo-východnom Holandsku, ktorá poskytuje vzdelávanie pre cca 25.000 študentov a má 1.650 zamestnancov. Patrí medzi najväčšie organizácie svojej kategórie a pripravuje svojich študentov pre viac ako 250 rozličných zamestnaní vrátane vzdelávania dospelých. Vzdelávanie je organizované v jednotkách, kde každá z nich má "vlastné vedenie a personál". Sieť škôl Noorderpoortcollege pokrýva celú severnú provinciu v okolí mesta Groningen, má veľmi dobre technické vybavenie, najmodernejšie učebné pomôcky, dobrú spoluprácu s firmami a podnikmi, ktoré sú schopné zabezpečiť odbornú prax pre študentov a bohaté skúsenosti s medzinárodnými projektami.
- Stáž prebiehala podľa vopred pripraveného plánu, ktorý pripravili naši holandskí partneri po vzájomných konzultáciach s koordinátorom projektu Ing. Štefanom Krištínom. Doprava bola zabezpečená letecky, vlakom a mikrobusom.V Assene nás čakali naši holandskí priatelia. Ubytovanie sme mali v športovo-relaxačnom centre HET PAGEDAL v meste Stadskanaal. Bývali sme v troch veľmi dobre vybavených bungalovoch (kuchyňa, chladnička, kúpelňa, samostatné vykurovanie, televízor, možnosť každodenného využívania plaveckého a relaxačného bazéna). Stravu sme si zabezpečovali sami. Prenajali sme si tri bicykle, aby sme mohli realizovať nákupy potravín (3 km do mesta). Stadskanaal je malé mestečko (13 000 obyvateľov), ktoré nás očarilo svojou architektúrou, krásnymi záhradkami, množstvom kanálov a veľmi milými ľudˇmi. Druhý deň po príchode nás privítali v partnerskej škole Noorderpoortcollege, prezreli sme si všetky priestory školy - učebne, dielne, laboratória. Absolvovali sme kultúrnu a jazykovú prípravu "dutch lessons", ktorá bola pre nás veľmi zaujímavá a užitočná. Prekvapenie nás čakalo na spoločnom obede, na ktorom sa študenti mohli zoznámiť so svojimi tútormi. Každý náš študent mal prideleného jedného staršieho holandského študenta - tútora, ktorý absolvoval polročnú prax v podniku alebo firme. Tu bola prvá väčšia príležitosť otestovať si svoju angličtinu. Po obede nás zobrali na prehliadku mesta, a potom sme navštívili Watertoren (dominanta mesta Stadskanaal - vodná nádrž), z ktorej bola krásna vyhliadka na celé okolie.
- Študenti pracovali 4 dni v týždni podľa harmonogramu 6 informatici boli rozmiestnení na rôznych miestach na univerzite v Groningene spolu so svojimi tútormi a 3 automatizéri v okolí Stadskanaalu vo firmách. Do práce odchádzali ráno o 7,30 hod a naspäť prichádzali o 17,00 hod. (z okolia Stadskanaalu) resp. 18,00 hod. (z Groningenu). Dopravu zabezpečoval holandský študent Rogier Bykerk mikrobusom, ktorý sme si museli prenajať (Stadskanaal - Groningen asi 1 hod. cesty mikrobusom). Erik Greškovič s Lukášom Pástorom vyrábali plošné spoje, ktoré potom boli otestované vo firme spolupracujúcej s univerzitou v Groningene. Podieľali sa spolu s holandskými tútormi na príprave plošných spojov, ktoré sa použili do robotov, rôznych elektronických zariadení (elektronická kocka - náhrada drevenej kocky pri hre "človeče nehnevaj sa"). Zaujímavý bol prístroj, ktorý zosilňoval rôzne zvuky - umelé ucho, zvukový generátor, ktorý pomocou LED diód zobrazuje intenzitu hlasu a slúži ako pomôcka sluchovo postihnutým, domový zvonček s rôznymi melódiami. Veľmi si pochvaľovali spoluprácu s holandskými tútormi, ktorí boli veľmi ochotní a priateľskí. Boli nadšení sústavnou komunikáciou v angličtine. Mali prístup k internetu. Michal Kaľavský pracoval na oddelení Desktop, ktoré slúži na pomoc ľuďom na univerzite. Ak majú akýkoľvek problém v oblasti softwaru alebo hardwaru, zavolajú na Desktop. Spolu so svojim tútorom pomáhal riešiť tieto problémy. Zapájal sa tiež do vymieňania poškodených častí PC, mal na starosti pripájanie na INTERNET a inštaláciu rôznych druhov softwaru. František Bitto pracoval hlavne pri zabezpečovaní inštalácie WIN 98, 2000, NT. Pomáhal opravovať poškodený hardware a pripravoval ho na použitie pre zamestnancov univerzity v Groningene. Ján Micák pracoval tiež s počítačmi - zabezpečoval ich údržbu a inštaláciu softwaru. Využíval pri tom vo veľkej miere prácu s internetom. Naučil sa tiež veľa nového, čo súvisí s inštaláciou servera. Juraj Gajdoš bol nadšený prácou s hardwarom. Táto oblasť ho vždy veľmi zaujímala a u nás zatiaľ nemal príležitosť si to vyskúšať. Marián Krešák a Ladislav Lorincz pracovali v dvoch rôznych divíziach koncernu AVEBE v okolí Stadskanaalu. Najskôr ich tútori previedli celou prevádzkou a vysvetlili im technológiu výroby. Ide o svetoznámu firmu na spracovanie zemiakov. Zemiakovú múčku využívajú v potravinárskom priemysle, papierníctve, v textilnom priemysle, na kŕmne zmesy pre dobytok. Samozrejme, že prevádzka je plne automatizovaná, všetko sledujú kamery, riadia počítače. Marián mal za úlohu kontrolu a opravu pokazených častí rôznych zariadení, najmä senzorov, spínačov, regulátorov. Najviac ho zaujalo kalibrovanie hydraulických regulátorov prietoku, regulácia otáčok motora, ale aj samotný výrobný proces a systém komunikácie snímačov a regulátorov. Ladislav pracoval v menšej divízii AVEBE. Jednou jeho úlohou bola konštrukcia testeru na motor. Dostal schému zapojenia a konštrukčný plán. Bolo potrebné naučiť sa správne čítať takéto schémy a čo najefektívnejšie navrhnúť rozloženie súčiastok. Naučil sa rozoberať motory, vymieňať ložiská, odskúšať ich. U nás v škole na teoretických hodinách sa naučil teóriu zapájania motorov do hviezdy, trojuholníka. Tu dostal príležitosť odskúšať si to prakticky. Ján Kažimír pracoval v tabakovej spoločnosti Niemeyer v meste Groningen. Pomáhal spolu so svojim tútorom pri modernizácii riadiacich systémov. Išlo o výmenu riadiaceho modulu SIEMENS SIMATIC S5 za modul S7. Hlavným jeho projektom bolo zostavovanie programu pre dotykovú obrazovku. Pri programovaní S7 využíval program ProTool.
Vo voľných dňoch pre nás pripravili naši holandskí partneri veľmi zaujímavé exkurzie. - Návšteva Mayer Werf v Papenburgu. Papenburg je pekné historické mestečko (35 000 obyvateľov) s dlhoročnými tradíciami v stavbe lodí. Leží neďaleko Stadskanaalu v Nemecku. Lodenica funguje od roku 1795. Celý vývoj sme mohli sledovať na filmovej ukážke, ale aj na pedantne pripravenej výstave. Dostali sme sa aj do oboch mohutných dokov, v ktorých sme videli rozpracovanú loď a tiež dokončenú hrubú stavbu lode, ktorá bude o 8-10 mesiacov spustená na vodu. Stavajú tu obrovské luxusné lode pre pasažierov (pre ilustráciu vnútri má 2-podlažné divadlo s kapacitou 1 000 divákov). Cena je približne 400 miliónov EUR. Produkujú aj menšie lode, tankery a transportéry. Veľmi zaujímavý je spôsob prepravy takejto lode. Fabrika sa totiž nachádza uprostred poľa vo vnútrozemí na tej ich rovnej "palacinke" a systém kanálov umožní transport lode do mora.
- Cestou naspäť sme navštívili unikátne miesto citadelu Bourtange (v Holandsku). Pochádza z 18.storočia a princ Viliam of Orange vybudoval opevnenie pentagon z pieskových múrov, obklopených všadeprítomnými kanálmi. Tadiaľ totiž viedla jediná cesta, ktorá spájala mesto Groningen s Lingen a Westphalia. Všade dookola boli len močiare. Vnútri pevnosti sú krásne starobylé domčeky a veľký dodnes funkčný drevený veterný mlyn. Sú to ich národné kultúrne pamiatky.
- Spoločná exkurzia vo firme AVEBE. Predviedli nám všetky časti plneautomatizovanej výroby vrátane riadiaceho centra, zásobníkov na zemiaky, čističku odpadových vôd a expedíciu hotových výrobkov. V ten istý deň sme sa dostali aj na morské pobrežie a navštívili sme Nw Statenzijl. Mali sme možnosť vidieť hrádze, systém poldrov a malý priehradný múr so stanicou, ktorá je schopná v prípade potreby čerpať vodu naspäť do mora. Chodili sme po zemi len 70 rokov starej 3m pod úrovňou hladiny mora. Prezreli sme si starý prístav, lode a niektorí z nás hodili do vody pár centov, že sa tam raz určite vrátia.
- Exkurzia do Eemscentrale - elektráreň má 5 plynových turbín (patria medzi najväčšie na svete) a nachádza sa pri mori neďaleko nemeckých hraníc. Plyn ťažia v provincii Groningen, ale aj dovážajú z Ruska. Eemscentrale produkuje 15 % elektrickej energie v krajine. Napriek tomu, že to bol obrovský kolos, pracuje tam len 60 zamestnancov! Je plne automatizovaná. Manažér nás zaviedol aj do učebne so simulovanou prevádzkou, ktorú si mohli naši študenti vyskúšať. V okolí elektrárne bolo nespočetné množstvo moderných veterných mlynov. Tie umiestňujú len do oblastí riedko osídlených (robia hluk).
- Návšteva Amsterdamu. Nádherné mesto, zmes ľudí z celého sveta, nekonečne veľa bicyklov a ešte viac kanálov. Jeden deň je na návštevu málo. Najskôr sme si prezreli Rijksmuseum - svetoznáme obrazy Rembrandta (Night Watch), Vermeera, Vincenta Van Gogha,... Prešli sme peši mestom na Dam Center, okolo paláca a Damu. Kúpili sme si lístky na výlet loďou, a tak sme stihli za krátky čas veľa vidieť. Prehliadli sme si celé historické centrum mesta. Pri záverečnom hodnotení odbornej stáže v kruhu holandských priateľov som bola hrdá na našich študentov - na ich dobrú angličtinu, odborné vedomosti, zdravé sebavedomie i novozískané technické zručnosti a tiež na ich celkové vystupovanie.