Na našej škole sa už stalo pomaly tradíciou, že vybraní žiaci, ktorí svojou prácou a správaním dokazujú sebe, svojim rodičom i spolužiakom, že si zaslúžia dostať príležitosť posunúť sa vo svojich vedomostiach a zručnostiach ďalej, majú možnosť absolvovať prax v zahraničí. V tomto školskom roku sa 18 študentov druhého, tretieho a štvrtého ročníka zúčastnilo zahraničnej stáže financovanej z prostriedkov Európskej komisie v rámci Programu celoživotného vzdelávania, podprogramu Leonardo da Vinci. Projekt "Nové európske skúsenosti, zručnosti a príprava" si kládol za cieľ umožniť 18 žiakom našej školy zlepšiť si svoje odborné i jazykové zručnosti v zahraničí a nadviazať nové partnerstvá medzi našou a odbornými školami v zahraničí. V nasledujúcich odsekoch si môžete prečítať, ako vnímali takúto stáž naši žiaci.
Po návrate zo stáže si človek kladie množstvo otázok a má mnoho zmiešaných pocitov . Jednou z najčastejšie sa opakujúcich otázok je, či stáž splnila moje očakávania a podstatu toho, prečo som sa prihlásil do konkurzu účastníkov. Zakaždým, po zhrnutí všetkých zážitkov a neoceniteľných skúseností, ktoré sme získali vo firmách, kde sme pracovali a taktiež skúseností, ktoré sme nadobudli obyčajným životom v zahraničí, sa mi na túto otázku ponúka jedine kladná odpoveď. No sú tu ďalšie otázky a pocity, z ktorých máte riadne pomotanú hlavu. Máte chuť všetko meniť po vzore krajiny, v ktorej ste boli, no stačí len snažiť sa zachovať si to dobré, čo ste v zahraničí získali. Prvá vec, ktorá nás v zahraničí predovšetkým udivovala, bola ochota tamojších ľudí a taktiež ich láskavosť. Všetci k nám boli veľmi milí ako na pracovisku, tak aj mimo neho. Túto ich charakterovú črtu si zapamätáme azda najviac.
Životná úroveň Dánov a Slovákov je odlišná a spočiatku sa nám ťažko zvykalo na ich vysoké ceny. No po dlhšom pobyte si na to zvyknete. Jazda na bicykli sa nám stala každodennou rutinou. Niekomu to môže robiť problém, ak má ráno cestovať do práce mnoho kilometrov a za každého počasia no zrejme najlepšie je ak si človek vychutná tu jazdu a uvedomí si, že aspoň lepšie môže spoznať okolie a má menej zábran ako len večne čakať na nejaký autobus a potom sa len premiestniť z bodu A do bodu B. Takto sme mali omnoho viac možností kam ísť a taktiež sme viac splynuli s davom keďže v Dánsku bicykluje hádam každý. Dánsky jedálniček je len málo odlišný od jedálnička bežného Slováka a musím povedať, že nám aj celkom chutil. Najčastejšie sme sa stravovali na internáte kde sme boli ubytovaní a pripravovali nám tam švédske stoly na ktorých vždy bola hojnosť jedál z ktorých sme mohli vyberať. Z ubytovania sme mali veľkú radosť. Priestory internátu boli naozaj pekné, no najväčšiu radosť sme mali z posilňovne a zo spoločenskej miestnosti, kde sme mali možnosť tráviť náš voľný čas pri biliarde, stolnom futbale alebo pri vzdušnom hokeji. V tejto miestnosti sa taktiež konali v pravidelnom týždennom intervale malé oslavy a tak bola táto miestnosť vybavená aj barom a tanečným parketom.
Mestečko v ktorom sme žili bolo vskutku krásne. Ležalo pri fjorde pozdĺž ktorého vedú cyklistické trasy a tak sme využili túto možnosť a urobili sme si výlet na toto krásne miesto. Výhľad s pobrežia bol úchvatný. V tomto mestečku sa nachádzalo mnoho starých historických tehlových budov. Celé toto prostredie a ľudia pôsobili relaxujúcim dojmom.
Väčšina z nás pracovala vo firmách alebo na pracoviskách, ktoré boli zamerané na predaj alebo servis počítačov a výpočtovej techniky. Počas dvoch týždňov sme mali možnosť naučiť sa nielen nové vedomosti a získať nové zručnosti z oblasti informačných technológií ale sa aj zdokonaliť v jazyku, ktorý je v dnešnej spojenej Európe tak potrebný. Množstvo nových vedomostí a zručností nám pomôže pri štúdiu na našej škole ale aj v budúcom zamestnaní, ktoré sa nám možno vďaka tomuto projektu bude hľadať ľahšie.
Na vlastnej koži sme si otestovali, že myšlienka tohto projektu je naozaj veľmi dobrá. Mladému študentovi, ktorý absolvuje niečo také, sa otvoria oči a omnoho viac začne vnímať svoje okolie. Pri návrate tak človek vo väčšej miere reaguje na nedostatky krajiny a ľudí. Samozrejme aj nás po návrate do rodnej krajiny zmáhali čudné pocity pri pohľade na to množstvo vecí, ktoré by potrebovali zmenu. Iste nás to všetkých posunulo dopredu a dalo nám to chuť snažiť sa niečo vo svojom živote dosiahnuť. Určite by sme boli za to aby mala táto stáž dlhšie trvanie. Všetci sme veľmi radi, že sme bol vybraní spomedzi množstva uchádzačov a že sme to boli práve my, komu bolo umožnené čerpať tieto vzácne skúsenosti ktoré sa nám v našom budúcom živote bezpochyby zídu. Sme nevýslovne vďační aj nášmu pánovi profesorovi Ing. Michalovi Copkovi, ktorý nás viedol životom v Dánsku a odovzdával nám svoje skúsenosti ktoré taktiež bezpochyby v budúcnosti zúročíme.
Matúš Haluška, 2.A
Táto zahraničná prax bola pre mňa veľkým prínosom. Nie len že som si vyskúšal fungovať v cudzej krajine ďaleko od rodiny, ale nadobudol som aj nové odborné skúsenosti vo firme Medicop, ktorá zabezpečovala elektronické vybavenie do nemocníc a do vozidiel rýchlostnej pohotovostnej služby. Vyskúšal som si komunikáciu v cudzom jazyku, spoznal som novú kultúru zvyky a krajinu Slovincov. Na pracovisku som získal nové skúsenosti práci v kolektíve a pod vedením. Nahliadol som do fungovania a organizovania firmy čo mi pomôže do budúcnosti pri výbere mojej ďalšej študijnej špecializácie. Prakticky som si overil poznatky zo školy a naučil som sa veľmi veľa nových poznatkov. Osobne ma však obohatila na sebavedomí skúsenosť v inej krajine, kde som sa musel rozhodovať a zodpovedať sám za seba.
Tobiáš Sirotňák, 2.B
V školskom roku 2013/2014 sa vrámci projektu Leonardo da Vinci uskutočnila zahraničná stáž na partnerskej škole vo Fínsku. My, 5 žiaci druhého a 1 žiak tretieho ročníka sme sa mali možnosť 2 týždne vzdelávať po odbornej, jazykovej a kultúrnej stránke a popritom zažiť veľa zábavy.
Našim pracoviskom bola miestna stredná odborná škola. Prvý deň po príchode sme sa oboznámili s okolitým prostredím, spoznali sme vedúce osoby. Tí nám ukázali celú školu plnú rozličných odborov – elektortechnika, spracovanie dreva a kovu, lesníctvo, dokonca aj zdravotná sestra alebo kuchár. Do školy sme chodili poctivo na ôsmu a zvyčajne končili o druhej. Zo začiatku sme sa venovali zapájaniu pneumatických obvodov s rôznymi komponentmi (piestmi, spínačmi, pneumaticky ovládanými ventilmi). Vyskúšali sme si aj elektricky-pneumatické obvody. Keď nám už došli schémy, nápady a súčiastky, pustili sme sa do elektroinštalácie v drevených kabínkach. Elektronické stavebnice taktiež nevydržali dlho neposkladané. V záverečných dňoch stáže sme sa venovali hydraulickým obvodom a pneumatickému automatu, ktorý sa skladal s dvoch dopravníkov, zásobníka na ploché doštičky, pneumatických zdvihákov a infra-červených snímačov.
Voľný čas sme mali taktiež nabitý. V prvých dňoch sme absolvovali výlety do mesta, cez víkendy sme mali možnosť zúčastniť sa napríklad chytania rýb na zamrznutej rieke, výletu do Santa Clausovej dedinky alebo bežkovanie na najvyššom kopci široko-ďaleko. Mali sme voľný vstup do športovej haly, kde sme sa snažili vzdorovať mladým Fínskym protihráčom vo floorbale, čo sa nám čiastočne aj podarilo. A keď sme sa po tme (tam je tma skoro stále takže neviem či to bolo večer) premrznutí vrátili na internát, navštívili sme internátnu saunu otvorenú každý druhý večer.
Starú múdrosť "Koľko jazykov vieš, toľko krát si človekom" nám potvrdili aj starší obyvatelia mestečka Kemijärvi s ktorými sme sa stretli na hodinách Angličtiny. Oni nám rozprávali o živote vo Fínsku a my sme im opísali život a krásy Slovenska.
Braňo Ševc, 2.D
Do projektu bolo zapojených 18 študentov z druhého, tretieho a štvrtého ročníka našej školy z oboch študijných odborov a 3 sprevádzajúce osoby – učitelia odborných predmetov.
Ciele projektu:
1. Získať nové praktické skúsenosti a zručnosti v oblasti využívania najnovších poznatkov z odboru elektrotechniky so zameraním sa na oblasť elektroniky, informačných a telekomunikačných technológií.
2. Motivovať študentov k zdokonaľovaniu sa v jazykovej a odbornej príprave, najmä v odborných predmetoch využívajúcich IKT. Odborná terminológia v jazykoch EÚ samotné zdokonalenie jazykových zručností.
3. Zvýšiť flexibilitu študentov na trhu práce najmä rozširovaním poznatkov z odboru a zlepšovaním osobnostných vlastnosti študentov najmä zodpovednosti, samostatnosti, flexibility, pracovnej disciplíny a práce v tíme.
4. Prehlbovať spoluprácu školy so zahraničnými partnermi v Čechách a Belgicku a posilniť vzájomnú reciprocitu pri realizácii projektov.
Partneri:
Srednja poklicna in tehniška šola, Murska Sobota, Slovinsko
ITÄ Lapin Ammattiopisto, Kemijärvi, Fínsko
Learnmark Horsens, Horsens, Dánsko
Realizácia mobilít:
Slovinsko 06.11.2013 - 20.11.2013
Fínsko 20.11.2013 - 05.12.2013
Dánsko 25.03.2014 - 08.04.2014
V časoch keď na našej škole zúri projektové obdobie (ESF, Program celoživotného vzdelávania, Connecting Classrooms, ...) sa 7 našich učiteľov zúčastnilo odbornej stáže v troch štátoch EÚ v rámci Programu celoživotného vzdelávania – podprogram Leonardo da Vinci VETPRO. V rámci tohto podprogramu majú učitelia odborných predmetov možnosť zúčastniť sa zahraničnej stáže v inej škole alebo podniku, pričom je táto stáž financovaná zo zdrojov EÚ prostredníctvom Národnej agentúry Programu celoživotného vzdelávania (www.saaic.sk).
Cieľom projektu „Európske skúsenosti a zručnosti v elektrotechnických školách“ bolo prehĺbenie a výmena skúseností vo vyučovaní odborných elektrotechnických predmetov, tvorba nových učebných materiálov na základe získaných poznatkov z náčuvov a praktických činností v školských laboratóriách a rozvoj medzinárodných medziškolských vzťahov aj mimo projektového obdobia. Pre naplnenie týchto cieľov sme si vybrali tri školy z Poľska, Českej republiky a Fínska, ktoré vyučujú odbory zamerané na oblasť elektrotechniky a informatiky.
V týždni od 4. októbra 2011 do 10. októbra 2011 odcestovali Ing. Janoušek a Ing. Tóth do neďalekej Prahy na SPŠ elektrotechnickú. Ich špecializáciou sú predmety elektrotechnické meranie, prax a výpočtová technika zameraná na mikropočítače. Po príchode a stretnutí s vedením českej školy začali napĺňať program stáže prehliadkou školy, hospitáciami na hodinách odborných predmetov a odbornými exkurziami do prevádzok s automatizovaným riadením. Zúčastnili sa exkurzie v automobilke TPCA v meste Kolín, ktorá vyrába automobily Toyota, Peugeot a Citröen na zákazku, podľa špecifických požiadaviek zákazníka. Táto továreň má väčšinu výrobnej linky automatizovanej prostredníctvom priemyselných robotov.
O necelé dva týždne po návrate čisto mužskej „posádky“ sa na stáž vybral aj náš ženský tandem v zložení Ing. Krempaská a Mgr. Kissiová v termíne od 20. októbra do 27. októbra. Stáž absolvovali na partnerskej škole Zespół Szkół Technicznych v poľskom Mikołowe – spojenej strednej škole so zameraním na elektrotechniku, strojníctvo a ekonomiku. Špecializáciou týchto dvoch dám je Výpočtová technika a Automatizácia. Okrem hospitácií a stretnutím s vedením školy a pedagogickým zborom absolvovali aj praktické hodiny v školských laboratóriách s vybavením firmy FESTO a laboratóriách IKT, kde sa venovali programovaniu v jazyku C a tvorbe multimédií. V tom čase prebiehala na partnerskej škole aj zaujímavá aktivita v spolupráci s NASA v rámci projektu ARISS (rádiové spojenie s vesmírnou stanicou ISS), na ktorú boli pozvané aj naše dve učiteľky. V rámci programu stáže tiež absolvovali exkurzie do elektrární a firiem s automatizovanou prevádzkou (Tyskie Browary a CERAMIX Gliwice). Vo voľnom čase si prehliadli okolie Mikołowa a navštívili historicky významné miesta z druhej svetovej vojny.
Posledná stáž bola zrealizovaná v marci 2012 vo fínskej škole ITÄ Lapin Ammattiopisto v mestečku Kemijärvi za polárnym kruhom. Zúčastnili sa jej 3 učitelia so špecializáciou na informačné technológie, elektroniku a elektroinštalácie – Ing. Sviantek, Ing. Kolembusová a Ing. Balucha. Po príchode do Fínska sa stretli s miestnymi učiteľmi, s ktorými prekonzultovali systém výučby vo Fínsku a možnosti školy. Po hospitáciách na hodinách odborných predmetov pracovali v školských laboratóriách určených na výučbu elektrických inštalácií, mikroprocesorovej techniky, elektroniky a všeobecných praktických cvičení. V rámci pracovného programu navštívili aj Univerzitu aplikovaných vied v meste Rovaniemi a laboratórium polárnych technológií Arctic Power. Vo svojom voľnom čase navštívili aj múzeum života za polárnym kruhom, dedinku Santa Clausa a prírodný park so sobím safari.
Každá skupina učiteľov reprezentovala svoju školu, mesto a región v dobrom svetle a pričinila sa o rozvoj ďalšej spolupráce medzi školami aj na mimoprojektovej úrovni. So zahraničnými partnermi sa učitelia dohodli na príprave ďalších aktivít medzi našou a partnerskou školou. Okrem rozvoja spolupráce pripravil každý učiteľ vzdelávací výstup (prezentáciu, plagát, pracovný list), ktorý bude využitý na našej škole pri vyučovaní odborných predmetov podľa špecializácie jednotlivých učiteľov.
V rámci recipročnej spolupráce medzi našou a poľskou školou ZST Mikołów sa koncom marca 2012 traja poľskí učitelia zúčastnili stáže na našej škole. Náplňou ich stáží boli hospitácie na hodinách odborných predmetov zameraných z väčšej časti na informačné a komunikačné technológie a exkurzie vo firmách SENZOR, VSE – rozvodňa Lemešany, U.S. Steel Košice a v laboratóriách Technickej univerzity v Košiciach. Vo voľnom čase navštívili divadelné predstavenie, hámor v Medzeve, kaštieľ v Betliari a pozreli si krásy slovenskej prírody. Veríme, že podobné projekty budú pokračovať aj v budúcnosti a škola bude aj naďalej rozvíjať dobré vzťahy s partnermi v zahraničí a obohacovať tak výchovno-vzdelávací proces pre študentov i učiteľov.
Ing. Michal Copko
projektový koordinátor
učiteľ na SPŠE v Košiciach
Cieľová skupina: 7 učiteľov odborných elektrotechnických predmetov s dobrou znalosťou IKT
Potreby: Projekt reaguje na potrebu zvyšovať kvalitu a atraktívnosť odborného elektrotechnického vzdelávania a prípravy a rozvíjať spoluprácu medzi školami na medzinárodnej úrovni formou medziškolských aktivít. K tomu je nevyhnutné umožniť našim učiteľom sústavne rásť po odbornej stránke v rámci celoživotného vzdelávania a získavať nové skúsenosti od svojich kolegov v zahraničí, ktorí majú mnohokrát väčšie technické možnosti v porovnaní s našimi školami. Školy v partnerských krajinách majú tiež častokrát iný prístup k vyučovaniu i k študentom, čo môže obohatiť našich učiteľov o nové skúsenosti. Zaujímali sme sa o spôsob výučby predmetov so zameraním na elektrotechniku a IKT a prenos nových metód výučby i obsahu do kurikúl našej školy. V rámci posilňovania euroobčianstva i medzinárodnej spolupráce sme sa zamerali na študentskú spoluprácu formou spoločných projektov a súťaží, ktoré boli dohodnuté s príslušnými učiteľmi jednotlivých predmetov v partnerských krajinách.
Hlavné ciele:
1.) Prehĺbenie a výmena praktických skúseností a poznatkov z vyučovania odborných elektrotechnických predmetov a predmetov zameraných na IKT formou osobnej účasti na hodinách a konzultáciami s vyučujúcimi rovnakých alebo príbuzných predmetov v partnerskej škole. Zamerali sme sa hlavne na predmety Elektronika, Automatizácia, Priemyselná informatika, Výpočtová technika, Elektrotechnická spôsobilosť a Prax.
2.) Tvorba učebných materiálov (prezentácií resp. pracovných zošitov) pre žiakov našej školy na základe poznatkov získaných z náčuvov a praktických činností v školských laboratóriách.
3.) Rozvoj medzinárodných medziškolských vzťahov formou dohody a neskoršej organizácii spoločných odborných technických projektov (nie mobilít) resp. súťaží pre žiakov našej a partnerskej školy.
Projektové výstupy:
1.) Príprava didaktických materiálov – každý učiteľ vypracoval aspoň jednu prezentáciu resp. pracovný list pre svoj predmet z poznatkov získaných v partnerskej krajine. Didaktické materiály budú poskytnuté na stránke školy i prostredníctvom ADAM portálu pre ostatné školy.
2.) Dohodli sme sa na realizácii a podmienkach žiackych projektov resp. súťaží, kde budú v jednom tíme spolupracovať žiaci s rôznych partnerských škôl.
Realizácia:
1.) Česká republika – dĺžka mobility 1 týždeň - 2 učitelia, dátum mobility 2.týždeň v októbri 2011
2.) Poľsko – dĺžka mobility 1 týždeň - 2 učitelia, dátum mobility 2.týždeň v novembri 2011
3.) Fínsko – dĺžka mobility 1 týždeň - 3 učitelia, dátum mobility 4.týždeň v marci 2012