Header image
Celé lietadlo sa trasie. Letušky sa snažia upokojiť cestujúcich. Po chvíli turbulencia ustáva a podo mnou sa mihajú svetlá Európy. Práve pred hodinou sme dali posledné zbohom Milánu, mestu módy a vraciame sa domov.

Vďaka medzinárodnému projektu Sokrates a našej škole si mohli štyria žiaci užiť pobyt v Miláne. My vám prinášame ich zážitky:

Peter Lengyel, 3.A
Mám úžasné zážitky z  Milána, ale aj z Verony,  kde sme strávili jeden deň . Moji hostitelia boli úžasní. Býval som vo veľmi pohostinnej a príjemnej rodine. Správali sa priateľsky a lepšiu starostlivosť som ani nemohol očakávať.
Najúchvatnejšia stavba v Miláne bola podľa môjho názoru katedrála v centre mesta – DUOMO MILANO. Celkový dojem zo vzhľadu mesta je neopísateľný. Ani Verona nezaostávala. Bolo nádherné na vlastné oči vidieť balkón, kde stála Júlia, keď jej Rómeo vyznával lásku.. Mal som tiež možnosť navštíviť tunajšie koloseum. Stačí mi len jedno slovo: prekrásne. Spoznal som Miláno a Veronu len z tých najlepších hľadísk a som plný skvelých dojmov a zážitkov, ktoré mi nikto a nikdy nevezme.

Matej Adzima, 2.D
Moje pocity z tejto cesty sú jednoducho neopísateľné. Miláno ma zaskočilo svojou obrovskou rozľahlosťou, Verona zase svojimi prekrásnymi pamiatkami. Taliani sú úžasní temperamentní ľudia, neuveriteľne starostliví a pohostinní. Tradičné jedlá, špagety alebo lasagne, boli jednoducho vynikajúce .
Partnerská škola, ktorú sme navštívili, sa mi tiež veľmi páčila, ale čo ma najviac prekvapilo, bolo sobotňajšie vyučovanie. Na druhej strane majú trojmesačné letné prázdniny. Celý môj pobyt v tejto úžasnej krajine, bohatej na tradície a kultúru, som sa snažil naozaj naplno vychutnať. Na tento zážitok nikdy nezabudnem.
Peter Tóth, 3.F
Výlet do Talianska bol mojím najlepším výletom v živote. Moja hostiteľská rodina bola tak ako všetky veľmi pohostinná. Býval som vo veľkom dome, ktorý postavil ich starý otec. Dokonca som mal vlastné malé poschodie. Miláno je úžasné mesto nielen svojimi pamiatkami ako Duomo Miláno, či umeleckými dielami od Michelangela. Má proste neopísateľnú atmosféru. Taktiež som rád, že som videl povestný Júliin balkón vo Verone. Rómeo musel byť poriadne vysoký a šikovný , keď sa tam vyškriabal J.
Bohužiaľ, nemohli sme tam byť večne. Takže v utorok sme sedeli uprostred Milána, jedli pizzu, a hneď v stredu som sa učil limity na matematike. Taliansko pre mňa už nie je o pizze a o móde , ale o skvelých ľuďoch a o úžasnej kultúre.
Vladimír Socha (OxoiD), 2.E
V rámci stredoškolského projektu SOCRATES som sa spolu s tromi študentmi našej školy a profesorkami Vaitovičovou a Kissiovou zúčastnil pobytu v talianskom Miláne.
Všetci spolu sme odlietali z košického letiska do Prahy a odtiaľ do Milána, kde nás neskoro večer na obrovskom a prenádhernom letisku čakali rodiny talianskych študentov, u ktorých sme boli ubytovaní.
Ja som býval v rodine lekára. Otec rodiny sa volal Christo a jeho syn Anastasio. Christo je pôvodom Grék a bol nadmieru srdečný a spontánny. Odovzdal som všetkým darčeky a bol som nesmierne prekvapený, ako úctivo vedeli za ne ďakovať. Christo rozprával veľmi dobre  po anglicky, a preto sme si rozumeli. Všetko ho zaujímalo, hneď prvý večer sme sa dlho do noci spolu rozprávali. O spôsobe života u nás, o rodine, o škole, o športe a koníčkoch.
Na druhý deň sme šli s Anastasiom do školy. Stretli sme sa aj so študentmi zo Španielska a talianskymi hostiteľmi. Študenti v Taliansku navštevujú školu aj v sobotu, preto je počet hodín pripadajúcich na jeden deň podstatne menší. Rozvrh učiva  majú tiež menší ako my. Sú spontánnejší a uvoľnenejší a viac sebavedomí. Aj vzťah učiteľ-žiak je bezprostrednejší ako u nás.
Po vyučovaní sme navštívili centrum Milána. Mohol sa k nám pridať každý, kto mal chuť. Pozreli sme si milánske Duomo, Galériu, Hrad, obrovský park, kochali sme sa talianskou architektúrou a pozorovali sme osobitosti talianskej mentality.
Na druhý deň, v nedeľu, sme navštívili Veronu, kde mi učarila veronská Aréna, kostolíky a iné kultúrne pamiatky. Posledný večer bol venovaný spoločnej večeri, na ktorej sme sa pri rôznych špecialitách delili o spoločné zážitky. Ďalší deň sme odlietali domov. Odprevadili nás tak vrelo a srdečne, ako nás privítali. Ja som sa obzvlášť poďakoval Christovi. Som nesmierne rád, že som mal šťastie nájsť si takého priateľa, ktorý mi mnohé odovzdal a v mnohom mi je vzorom.
Pobyt v Taliansku bol veľkým prínosom pre môj ďalší život. Zistil som, že pri tom istom vzdelaní môžu ľudia žiť aj na vyššej životnej úrovni, ako si to v súčasnosti môžeme dovoliť my. Preto naše mamy musia stíhať viac a pracovať na dve zmeny. Aj naše učiteľky sú mamy a tiež pracujú na dve zmeny. Nemôžu si dovoliť pomocnicu v domácnosti, ako v Taliansku...
Naše školy sa tiež nemusia hanbiť za svoju úroveň ani študenti za svoje vedomosti. Prišiel som domov s pocitom, že sme dobrí !!! Čo dobrí ?! Sme proste najlepší !!

Arivederci ITALIA !
Fotky z cesty sú vo Fotogalérii.
In December 2004 in Delft, Holland the participating schools in Socrates Project made an agreement how to continue in project work. We suggested to work on the following topics:
  • WAY OF LIFE,
  • LOCAL AND INTERNATIONAL QUESTIONS,
  • INTEGRATION

and use a questionaire and a survey as the methodology.

  • The first step was to collect questions about the Way of life. We wanted to know opinions of the people in the age from 15 to 18.

  • The second step was to devide responses to two groups:
    1st - Social background
    2nd - Free time
    Then we made the statistic survey of these topics.

  • After that we prepared graphs in which we wanted to document differences between particular groups of students


Coordinators
Coordinators: Jozef and Peter

 

     



 Question
Yes
No 
 Students living in two parents family
89%
11%
 Good relationship and atmosphere in family  very well 
57%
0%
 quite well
43%
 Pocket money from parents
56%
44%
 Pocket money from seasonal work
12%
88%
 Pocket money from parents and seasonal work too
32%
68%
 Help to parents with up bringing children  grandparents
41%
 53%
 other/nannies
3%
 grandparents and other/nannies too
3%
 Pocket money regularly  once a week
20%
 55%
 once a month
25%
Conclusion: 85% of questioned students have very good social background for study.



It is interesting that 55% of our students dont have regular pocket money.
12% of questioned students get some money from seasonal work.
And 56% of our students are supported by their parents.