Header image

V školskom roku 2024/2025 realizujeme s podporou Národnej agentúry programu Erasmus+ pre vzdelávanie a odbornú prípravu v rámci programu Erasmus+ mobilitný projekt pre našich žiakov č. 2024-1-SK01-KA122-VET-000209188   s názvom „Design, Assembly and Realize Environmentally friendly future  (D.A.R.E.).  Do projektu bude zapojených 24 žiakov maturitného štúdia.

Týmto projektom chceme upriamiť pozornosť žiakov na energetickú spotrebu domácností vypočítaním ekostopy a návrhom na jej zlepšenie.  Absolvovaním zahraničnej stáže žiaci získajú potrebné zručnosti na vybudovanie inštalácií, ktorými budú vedieť sami aktívne znižovať dopad na životné prostredie. Výstupom po návrate zo stáže bude zhotovenie modelu domu a aplikácie pre jeho riadenie. Našim záujmom je tiež prezentáciou pred žiakmi ZŠ ich motivovať k ďalšiemu štúdiu v OVP.

Druhým cieľom je absolvovať zahraničnú súťaž v oblasti elektroinštalácií.

V rámci zdokonaľovania sa v jazykovej zručnosti (anglický jazyk) majú žiaci možnosť zlepšiť svoje vyjadrovacie schopnosti  v odbornej terminológii  - preklad textov a mailov a komunikácia s mentorom v zamestnaní.

V oblasti žiackych stáží v spolupráci s partnermi – Česká republika, Slovinsko, Poľsko, Fínsko a Lotyšsko (Súťaž v zručnostiach v sektore OVP) chceme umožniť žiakom aplikovať naučené vedomosti a zručnosti pri riešení reálnych problémov v skutočných firmách.

Našim zámerom je:

  • zlepšiť mäkké zručnosti žiakov pri komunikácii so zahraničnými kolegami
  • zlepšiť zručnosti žiakov pri používaní cudzieho jazyka v komunikácii so zahraničnými kolegami
  • zvýšiť pracovnú morálku žiakov prostredníctvom ich zaradenia do reálnej prevádzky
  • motivovať žiakov v ich ďalšom štúdiu a zvýšiť záujem o štúdium u svojich spolužiakov prostredníctvom šírenia vedomostí, zručností a postojov získaných počas praxe medzi spolužiakmi

Partneri:
Česká republika – Havířov, SPŠ elektrotechnická
Slovinsko – Murska Sobota, Srednja poklicna in techniska sola
Poľsko – Zespół Szkół Technicznych, Mikołów
Fínsko – Rovaniemi Municipal Federation of Education, Rovaniemi
Lotyšsko – Liepaja, Vocational Training Centre of Competence,"Liepaja State Technical school" – Medzinárodná odborná majstrovská súťaž pre študentov odborných škôl v odbore Mechatronika a elektroinštalácia v Lotyšsku - International professional mastery competition for students of vocational education institutions in Mechatronics and Electroinstallation (”KURZEME’S ELECTRICAL INSTALLATION ) s podporou firiem SIA „Schneider Electric Latvija” , SIA “Elnetwork”.

Projekt Erasmus +  Vytváranie audio učebníc a študijných materiálov pre študentov s poruchami čítania

Zvukové knihy vytvárajú úspech

Kvalitne vytvorené a edukatívne integrované audio/elektronické učebnice a študijné materiály sú kľúčom k akademickému úspechu študentov s problémami vnímania tlačeného textu na celom svete. Technológie na vytváranie a používanie týchto nástrojov sa úspešne uplatnili v praxi mnohých krajín, ktoré používajú významné jazyky, ako je napríklad angličtina a španielčina. Naše konzorcium v projekte Erasmus+ sa zameriava na to, aby prinieslo túto prax pre čitateľov s ťažkosťami, v krajinách s menej frekventovanými jazykmi.

Silné konzorcium pre otváranie nových možností

Na projekte spolupracuje šesť partnerov z piatich krajín – Slovensko, Severné Macedónsko, Švajčiarsko, Litva a Lotyšsko - ktorí spoločne realizujú projekt strategického partnerstva škôl v rámci programu Erasmus+. Audio učebnice - pomoc pre študentov s poruchami čítania a ich učiteľov (ref. Č. 2020-1-LV01-KA201-077533).

Partnerskými organizáciami sú Stredná priemyselná škola elektrotechnická (Slovensko), ZDRUŽENJE NA GRAGANI KREATOR KUMANOVO (Republika Severné Macedónsko), Skaistgirio gimnazija a Lietuvos akluju boblioteka (obe Litva), Daisy Consortium (Švajčiarsko) a Lotyšská asociácia dyslexie (vedúci partner projektu).

Právo na úspech v spoločnosti

Dohovor o právach ľudí so zdravotným znevýhodnením definuje dostupnosť ako základné právo. Jeho signatárske krajiny musia študentom bez ohľadu na ich znevýhodnenie zabezpečiť prístup k potrebným materiálom, aby mali rovnaké šance vo vzdelávaní i v živote, ako ich rovesníci. Okolo 20 % populácie študentov má problémy s vnímaním tlačeného textu, väčšina z nich predstavuje študentov s poruchami čítania a 1% zrakovo postihnutých. Zabezpečenie prístupu k študijným materiálom nie je len právom, ktoré napomáha  inklúzii ľudí s poruchami vnímania tlačeného textu, ale tiež uvoľňuje intelektuálny potenciál, ktorý pomáha študentom napredovať a byť platnými členmi spoločnosti, keďže sú rovnako inteligentní ako tí , ktorí tento problém nemajú. Človek, ktorému sa v škole dostáva efektívnej pomoci sa stáva plnohodnotným členom spoločnosti a napomáha napredovaniu v mnohých oblastiach ľudskej činnosti. Príkladom sú velikáni s poruchou čítania (dyslexiou) ako sú Leonardo da Vinci, Thomas Edison, Steve Jobs, Stephen Spielberg, Agatha Kristie a mnohí ďalší.

Učiť sa vytvárať prístupné materiály

Keďže kľúčové akademické schopnosti maximalizujú intelektuálny a tvorivý potenciál študentov s poruchami vnímania tlačeného textu, tento projekt dáva školám, verejným inštitúciám a neziskovým organizáciám spôsobilosť vytvárať a využívať prístupné učebnice a ostatné študijné materiály použitím metodológie Daisy. Táto integruje tlačený text so zvukovou nahrávkou – použitím ľudského hlasu alebo automatického prevodu textu na reč. Študenti tak majú možnosť manipulovať s tlačeným textom – zväčšiť ho, zmeniť typ a veľkosť písma, sledovať text v režime karaoke (simultánne  počúvať a sledovať text) ako aj prechádzať text pri hľadaní potrebných informácií.
 

Štyri ciele ako priniesť prístupnosť audio učebníc do tried v krajinách s menej frekventovanými jazykmi

Náš projekt má 4 ciele:                     

  1. vytvoriť manuál pre tvorbu učebníc pomocou metodológie Daisy (učebníc Daisy) a vyškoliť pre tvorbu učebníc 150 ľudí
  2. vytvoriť 12-15 Daisy učebníc (chránených autorskými právami) a 20-30 študijných materiálov ( bez autorských práv)
  3. vytvorenie platformy pre bezpečné ukladanie týchto učebníc v súlade s Marakéšskym dohovorom, podľa ktorého tieto materiály môžu byť dostupné len opraveným študentom
  4. šíriť overené postupy pri použití audio učebníc a ostatných prístupných študijných materiálov v triedach

 

Hodnotenie projektu Erasmus+ pre školský rok 2020/2021.

V školskom roku 2021/2022 sme sa v dňoch 4.,11.,16.,17. a 18. decembra zúčastnili úvodného školenia k projektu Daisy Audiobooks. Toto školenie bolo online kvôli reštrikciám spôsobených pandémiou Covid-19. Bolo to prvé školenie zamerané na vytváranie multimediálnych učebníc a učebných materiálov. Hlavným školiteľom bol Prashant Verma zo švajčiarskej spoločnosti Daisy consortium. Keby sa toto školenie uskutočnilo prezenčne,  hostiteľom by bola práve naša organizácia. Neskôr sme vybrali učebnicu Internet vecí ako náš pilotný materiál pre vytvorenie multimediálnej učebnice. Knihu nahral pán Peter Cibula, herec Štátneho divadla v Košiciach. Ďalej nasledovala synchronizácia textu a hlasu, následne konvertovanie do programu Daisy. Práce na tejto multimediálnej knihe sme ukončili v júni 2023.

 

Hodnotenie projektu Erasmus+ pre školský rok 2021/2022.

V školskom roku 2021/2022 sme ako participujúca organizácia na projekte pokračovali s úlohami spojenými s dokončením druhej audio knihy vytvorenej v projekte - Teória literatúry ( prvá audio kniha v rámci tohto projektu – Internet vecí bola dokončená v šk. roku 2020/2021).

Práca na tejto knihe zahŕňala kopírovanie všetkých strán knihy, následné konvertovanie z formátu do PDF do formátu WORD. Kontrola kvality strán vo Worde, nasledovala kontrola prístupnosti textu tzv. accessibility check, nasledovalo konvertovanie do programu Tobi a nahrávanie knihy v našom vytvorenom štúdiu. Knihu nahovorila herečka a členka činohry ŠD v Košiciach pani Beáta Drotárová.

Ako posledný krok nasledovala synchronizácia textu a hlasu následne konvertovanie do programu Daisy.

V dňoch 19.6. – 24.6.2022 sme sa 3 učiteľky z našej školy SPŠE v Košiciach - Mgr. Dušana Szalayová, Mgr. Anna Nastišinová a Mgr. Jozefína Fričová zúčastnili na druhom školení v rámci projektu Erasmus+ Audio Textbooks – pomoc pre študentov s poruchami čítania a ich učiteľov ref. č. 2020-1 -LV01-KA201- 077533. Bola to veľmi inšpiratívna pracovná cesta pre ďalší rozvoj našej školy v oblasti skúsenosti v tvorbe materiálov a učebníc pre žiakov s ťažkosťami písania a čítania. Prehĺbili sme si vedomosti a oboznámili sme sa s ďalšími nástrojmi potrebnými na tvorbu audio učebníc. Tiež sme sa oboznámili so špecifikami iných krajín v tejto oblasti. Takisto sme diskutovali o ďalších cieľoch v projekte. V tom čase sme boli jediná krajina spomedzi všetkých piatich participujúcich krajín, ktoré mala dokončené dve učebnice pripravené na používanie. Hostiteľská krajina tohto stretnutia bolo Severné Macedónsko - organizácia Združenie na Granari Kreator Kumanovo.

 

Hodnotenie projektu Erasmus+ pre školský rok 2022/2023.

V Školskom roku 2022/2023 sme ako participujúca organizácia aktívne pokračovali s prácou na projekte. V dňoch 24.10. – 27.10.2022 sme sa 2 učiteľky - Mgr. Anna Nastišinová, Mgr. Jozefína Fričová  zúčastnili manažment mítingu v Litve. Cieľom cesty bolo vyhodnotenie doterajších výstupov projektu ako aj zdieľanie skúseností. Tiež príprava na posledný rok projektu. Príprava 2 manuálov, preklad týchto dokumentov a tiež rozšírenie myšlienky Daisy Audiobooks na školách a iných vzdelávacích inštitúciách. Po príchode sme sa začali spolupodieľať na vytváraní manuálov a to: Manuál pre tvorbu audio učebníc a Manuál pre používanie audio učebníc v školských triedach. Oba manuály sa najskôr písali v anglickom jazyku, cieľom bol vytvoriť jednotný obsah aj formát, ktorý bol následne preložený do jazyka participujúcej krajiny. Oba manuály sme ako prvá krajina preložili v apríli 2023. Následne sme mohli plánovať aj semináre, kde sme ukázali ako vytvárať audio učebnice a tiež ako ich využívať na školách. Prvý seminár sme zorganizovali dňa 13.6.2023 pre školských asistentov a špeciálnych pedagógov v priestoroch Súkromnej strednej odbornej školy pedagogickej a sociálnej v Košiciach. Pokračovali sme 14.6.2023 v priestoroch našej školy. Tento deň bolo školenie určené pre rodičov a pedagógov. V júni 2023 sme taktiež dokončili prácu na spracovaní učebných materiálov do multimediálnej podoby pre slovenský jazyk a to: Dušan Dušek: Pes a J. G. Tajovský: Maco Mlieč.

21.5.2024
oznámenie partnerom výsledok výberu Program Erasmus+ - výsledky výberovej procedúry

29.5.2024
oznámenie žiakom o možnosti zúčastniť sa mobility 

20.6.2024
realizácia výberu žiakov ako účastníkov mobilít projektu D.A.R.E.

5.9.2024
stretnutie účastníkov mobilít s projektovým tímom – základné pokyny 

11.9.2024
stretnutie účastníkov a zákonných zástupcov s projektovým tímom – vysvetlenie zmlúv ( Dohoda medzi prijímateľom grantu a účastníkmi mobilít – Dohoda –ERASMUS+ - Mobilita jednotlivcov, Dohoda o poskytnutí finančných prostriedkov pre predfinancovanie stáže)

Učebnice Internet vecí a Teória literatúry vo formáte Daisy na stiahnutie:

https://drive.google.com/file/d/11MdHDbm3DMWGOipwEPEZBzl_4fG6qoOD/view?usp=drive_link

 

Študijné texty Dušan Dušek - Pes

 

Študijné texty J.G.Tajovský - Maco Mlieč

 

 

                                                                  Ako používať multimediálne učebnice

   

           

 

Žiaci košickej elektropriemyslovky na Komenského ulici si mohli vyskúšať, aké je to pracovať v zahraničí. Stačilo len nabrať odvahu a podať prihlášku na mobilitný projekt. S finančnou podporou Európskej únie sa vybrali na trojtýždňovú prax do Portugalska, Nemecka, Lotyšska, Slovinska a Čiech.

Erasmus+ je program Európskej únie na podporu vzdelávania, odbornej prípravy, športu a mládeže v Európe s odhadovaným rozpočtom 26 miliárd eur. Stredná priemyselná škola elektrotechnická v Košiciach sa doň zapojila ešte v roku 2020 podaním projektu s názvom „Cesta otvorená rastu vedomostí a zručností“ (Way Opened to Raising Knowledge and Skills). Plán vyslať žiakov do zahraničia však skrížila pandémia COVID-19 a tak z pôvodného plánu zrealizovať projekt v školskom roku 2020/21 sa cesty žiakov začali až v roku 2022.

Do projektu sa prihlásilo približne 80 z viac ako 800 žiakov školy z oboch študijných odborov – elektrotechnika i informačné a sieťové technológie. Zbieranie nových skúseností a zručností sa začalo už pri výbere žiakov, keďže mnohí z nich zažili po prvýkrát „pracovný pohovor“, kde mali predstaviť svoje slabé a silné stránky, predviesť svoje komunikačné zručnosti v cudzom jazyku a presvedčiť výberovú komisiu, že práve oni sú tí praví, ktorí by sa mali tejto zaujímavej stáže zúčastniť.

Vybraných 30 žiakov sa napokon prebojovalo až do finálneho výberu, kde podpisom zmluvy o pridelení grantu získali od Európskej únie finančný príspevok na pokrytie väčšiny ich výdavkov v zahraničí. Vzhľadom na to, že EÚ poskytuje školám a účastníkom 80% financií počas realizácie projektu a zvyšných 20% až po jeho úspešnom ukončení, pomohol škole predfinancovať túto čiastku jej zriaďovateľ – Košický samosprávny kraj.

Žiaci boli na základe ich preferencií, odborného profilu a komunikačných zručností rozdelení do šesťčlenných skupín v 5 krajinách. V Lotyšsku, Slovinsku a Čechách pomohla s výberom správnych firiem zahraničná partnerská škola, v Portugalsku a Nemecku zasa prácu zabezpečila sprostredkovateľská agentúra. Žiaci pracovali na pracoviskách zameraných na oblasť elektrotechniky, elektroniky, informačných a komunikačných technológií. Prešli si všetkými procesmi, ktoré zažíva nováčik v každej firme od rôznych školení o bezpečnosti pri práci, cez spoznávanie kolektívu a pracovných postupov až po hodnotenie vykonanej práce.

Práve hodnotenie bolo v tomto projekte špecifické tým, že sa riadilo Európskym systém kreditov pre odborné vzdelávanie a prípravu so skratkou ECVET.  Tento systém je iniciatíva Európskej únie, ktorej cieľom je pomôcť občanom európskych krajín ľahšie získavať a porovnávať odborné kvalifikácie (certifikáty, diplomy), a tým podporovať pracovnú mobilitu a celoživotné vzdelávanie. Práca žiakov bola hodnotená podľa presne stanovených kritérií, ktoré boli špecifické pre jednotlivé firmy a súviseli s kvalifikáciou, na ktorú sa žiaci počas ich štúdia na škole pripravujú. Pridelení tútori vo firmách tak prácu žiakov ohodnotili bodmi, na základe ktorých žiaci získali po návrate známky. Stáž im bola uznaná ako absolvovanie povinnej praxe, ktorú musia žiaci absolvovať počas školského roka.

I keď je primárnym cieľom projektu jeho pracovná časť, nemenej dôležitou súčasťou sú aj rôzne sociálne a komunikačné zručnosti, keďže žiaci sú často na pracoviskách sami a musia sa vedieť dorozumieť, riešiť problémy, vedieť konať samostatne, začleniť sa do tímu, či posudzovať dopady svojich rozhodnutí na seba a okolie. V slovenskom vzdelávaní sú práve tieto zručnosti v úzadí, no v reálnom i pracovnom živote sú práve ony tým, čo nám pomáha nielen prežiť ale aj rásť.

Bolo by na škodu, ak by si pri ceste do zahraničia človek vo svojom voľnom čase nepozrel zaujímavé miesta v danej krajine. Žiaci spolu s ich sprevádzajúcimi učiteľmi počas víkendov navštívili nielen hlavné mestá v jednotlivých štátoch ale aj rôzne múzeá, pamätihodnosti a atrakcie. Počas popoludní zasa, spolu so svojimi rovesníkmi z partnerských škôl a inštitúcií absolvovali športové a zábavné aktivity, ktoré boli začiatkom nových kamarátstiev ale aj posilnili európske občianstvo. Tešíme sa, že s podporou EÚ je naša krajina bohatšia o 30 mladých ľudí lepšie pripravených na prácu a život v európskom spoločenstve.

                  

Účastníci stáže sa vyjadrili, že mobilita bola veľmi zaujímavá tak v pracovnej oblasti ako aj z hľadiska voľnočasových aktivít. Všetci žiaci sa zhodli, že by sa stáže, ak by to bolo možné, opätovne zúčastnili a odporučili by ju aj ostatným spolužiakom.

Žiaci, ktorí stihli absolvovať stáž do termínu DOD na našej škole, prezentovali svoje postrehy a poznatky pred záujemcami zo ZŠ o štúdium na našej škole, ich rodičmi, či výchovnými poradcami, čo je tak isto vzácna skúsenosť.

Každý si priniesol nové a zároveň odlišné poznatky a skúsenosti.

Účastníci v Českej republike pracovali na dvoch rôznych pracoviskách: 

Pracovisko SPŠE Havířov - práca pre žiakov so zameraním IT - práca s programami z balíčka LibreOffice, práca so softvérom slúžiacim na kontrolu pamäťových médií, inštalácia OS Windows 10 a Linux (Sparky Linux), správa počítačov s OS Windows 10, práca so skriptami na vyhľadávanie zariadení v sieti, hromadná administrácia zariadení v učebniach, diagnostika a softvérová oprava mediálnych zariadení, návrh prototypu počítačovej siete, krimpovanie sieťových káblov, zapojenie zariadení do siete, detekcia zariadení v sieti.

Pracovisko vo firme Katek - práca pre žiakov so zameraním na Elektrotechniku - získanie nových zručností, oboznámenie sa s chodom firmy, oboznámenie sa s osadzovacími technológiami elektronických súčiastok na plošné spoje a ich diagnostikou, zoznámenie sa s výrobnou linkou pre nabíjacie adaptéry (Porsche,Audi,Bentley), údržba strojov, práca s AOI (automatická optická inšpekcia). Práca s Arduinom, naprogramovanie činnosti LED, metrológia, elektronické testy. V neposlednom rade žiaci mali možnosť nahliadnuť do chodu úspešnej firmy KATEK.

 

Účastníci stáže v Portugalsku mali možnosť pracovať na rôznych pracoviskách podľa zamerania v reálnych firmách v reálnych podmienkach. V Portugalsku absolvovali stáž štyria žiaci so zameraním na Elektrotechniku a dvaja žiaci so zameraním na IT.

Pracovisko vo firme MOTORLINE ELECTROCELOS - práca pre 2 žiakov so zameraním na Elektrotechniku - osadzovanie súčiastok na plošné spoje, diagnostika elektronických súčiastok a elektronických obvodov, získanie nových zručností, oboznámenie sa s chodom firmy a novými zariadeniami vo firme, oboznámenie sa s osadzovacími technológiami elektronických súčiastok na plošné spoje a ich diagnostikou.

Pracovisko vo firme Telecomunicações TSN - práca pre 2 žiakov so zameraním na Elektrotechniku a 2 žiaci so zameraním na IT - účastníci pracovali na inštalácii telekomunikačných systémov na poliklinike, inštalácii a zapájaní firemných kamier a následnému pripojeniu k mikropočítaču, žiaci v tejto firme pracovali cca polovicu času stáže, pretože pre značne nezodpovedný prístup ich mentora, koordinátor a sprevádzajúca osoba v jednej osobe zabezpečila po konzultácii s partnerom zmenu pracoviska na firmu FerreiroLux, kde žiaci pracovali s elektrotechnickými výrobkami do konca stáže.  

 

Účastníci stáže v Slovinsku pracovali vo firme HAKL IT company v Murskej Sobote. V Slovinsku mobilitu absolvovali žiaci so zameraním na IT - administrácia Windows Servera, zapájanie káblov, práca s LAN a WLAN, nastavenie Mikrotiku, vytváranie služieb na serveri a ich distribúcia prostredníctvom lokálnej siete, štúdium materiálov a odbornej dokumentácie v anglickom jazyku.

 

Účastníci stáže v Lotyšsku pracovali na troch rôznych pracoviskách podľa zamerania nasledovne: 4 žiaci so zameraním na Elektrotechniku a 2 žiaci so zameraním na IT.

Pracovisko Elnetworks Liepāja - 2 žiaci so zameraním na Elektrotechniku získali reálne skúsenosti v praxi pri montáži a demontáži káblov pre svetelné rozvody, pri montáži solárnych panelov na strechu.

Pracovisko SIA Kesto Liepāja - 2 žiaci so zameraním na Elektrotechniku získali reálne skúsenosti v praxi pri elektroinštalácii zásuviek a rozvádzačov, testovaní vodičov pre zásuvky a osvetlenie, nastavení ističov v krabiciach, diagnostike svetelných a zásuvkových obvodov.

Pracovisko Maritime College Liepāja - 2 žiaci so zameraním na IT mali možnosť nahliadnuť do práce na Univerzite v rámci IT zabezpečenia - zostavenie použiteľného počítača z jednotlivých komponentov, konfigurácia multimediálneho dataprojektora, inštalácia systému Windows 10 na zostavený počítač, pretvorenie webovej stránky školy, štúdium dokumentácie v AJ, vytváranie komponentov, kariet a kontaktov vo VUE.js, vytváranie Laravel API, skúmanie šablóny SQL databázy, vytváranie skladateľných komponentov, pripojenie frontendu k API.

 

Stáže v Nemecku sa zúčastnili 3 žiaci so zameraním na Elektrotechniku a 3 žiaci so zameraním na IT. Obidve pracoviská sa nachádzali priamo v areáli organizácie  VITALIS. Chlapci elektrikári pracovali na elektroinštaláciách, realizovali osvetľovacie okruhy a navrhovali elektroinštalačné schémy pomocou softvéru EasyEDA. Žiaci so zameraním na IT absolvovali kurz HTML, CSS, JS, pracovali s vývojom webových aplikácií, IoT, konfigurovali a spravovali systém Loxone, vykonali základné sieťovanie a konfiguráciu IP bezpečnostných kamier.

 

Autori: M. Copko, I. Kolembusová

Podkategórie