Začíname programovaťObsah tém.
Príklad č.1:Tento program vypíšeme na obrazovku Ahoj SPŠE
. |
|||
/* Prvý program v jazyku C */
#include<stdio.h> //pripojenie hlavičkového súboru s deklaráciami funkcií
void main(void) // hlavný program - void oznamuje "nepoužité" jednak
{ // parametre programu a jednak návratová hodnota main
printf("Ahoj SPŠE"); // výpis textu na obrazovku
}
|
|||
|
|
|||
Priklad č.2:Program vypíše na obrazovku vetu Koľko máš rokov a čaká pokiaľ nezadáme celé číslo. Potom číslo uloží do premennej x a vypíše vetu Mám ? rokov.
#include <stdio.h>
#include <conio.h>
void main(void)
{
int x; // deklarácia premenej x
clrscr(); // zmaž obrazovku
printf("Koľko máš rokov/n"); // vypíš text /n na konci odriadkuje riadok
scanf("%d",&x); // načítaj hodnotu a preveď ju na int, ulož na
printf("Mám %d rokov",x); // pozíciu x(vid. &x) a potom ju vypíš na obrazovku
}
|
|||
|
int x definícia dátového typu premennej x,
to znamená že premennú x budeme používať na ukladanie celých čísel. Napr.:
scanf( ˝%d %f %c %s˝,&a,&b,&c,d ) Pozn: pri načítaní reťazca znakov sa ampersand (&) k pred premennú nedáva
Za znakom %
sa náchadzajú znaky
konverzie
Znaky konverzie
d
int očakáva
sa celé číslo v 10-tkovej
sústav |
|||
|
|||
|
Program načíta 2 čísla, jedno desatinné číslo a jedno celé číslo a vypíše ich súčet a rozdiel. V tomto programe používame 2
premenné pretože chceme načítať 2 čísla. prvá premenná je dátového typu int,
pretože ju budeme používať na načítanie celého čísla.
|
|||
Príklad č.4.1:Program načíta 1 znak, vypíše ho jeho ASCII kód a vyjadrí ho v 16-ovej t.j.hexadecimálnej číselnej sústave.
#include <stdio.h>
#include <conio.h>
void main(void)
{
char znak;
clrscr();
printf(˝Zadaj ľubovoľný znak z klavesnice:˝);
scanf( ˝%c˝, &znak); // načítaj znak a ulož na pozíciu premennej &znak
printf(˝\nStlačil si znak %c, ktorý ma ASCII kód %d a v 16-ovej %#x˝,znak, znak, znak);
getch();
}
|
|||
|
V tomto programe
používame premennú pre načítanie 1 znaku, preto sme premennej pridelili dátový
typ char. Znak z klávestnice ( uložený v premennej znak) má svoj
ASCII kód, ktorý vytlačíme cez %d. Túto
hodnotu vieme vytlačiť v hexadecimálnej sústave cez
%#x. Keďže vieme na čo sa používa funkcia getch(), pokúsime sa príklad č.4 urobiť ináč.
|
|||
Príklad č.4.2:
#include <stdio.h>
#include <conio.h>
void main(void)
{
int znak;
clrscr();
printf(˝Zadaj ľubovoľný znak z klavesnice:˝);
znak=getch(); // načítanie znaku pomocou funkcie getch()
printf(˝\nStlačil si znak %c, ktorý ma ASCII kód %d a v 16-ovej %#x˝,znak, znak, znak);
getch();
}
|
|||
|
Treba si všimnúť, že premenná
je dátového typu int. Iná funkcia, ktorá je podobná funkcii getch() je putch(). Tiež jej deklarácia sa nachádza v hlavičkovom súbore conio.h. Funkcia vracia hodnotu typu int. Pozor: Obe funkcie pracujú len s jedným znakom. Takže ak budete chcieť pracovať s viacerými znakmi používajte funkciu printf() resp. scanf(). |
|||
|
Príklad č.5:Program vypíše slovo Škola po znakoch a skončí.
#include <conio.h>
void main(void )
{
clrscr();
putch(´Š´); // vypíš jeden znak
putch(´k´);
putch(´o´);
putch(´l´);
putch(´a´);
getch();
}
Príklad č.6:Program pre výpočet paralelného a sériového odporu
#include <stdio.h>
#include <conio.h>
void main(void)
{
float R1,R2,Rs,Rp;
clrscr();
printf(˝Zadaj dva odpory\n"˝);
scanf( ˝%f %f˝,&R1,&R2); // načítanie reálnych hodnôt na pozície premenných R1 a R2
Rs=R1+R2;
Rp=(R1*R2)/(R1+R2);
printf( ˝sériový odpor = %f\tparalelný odpor = %f˝, Rs,Rp );
getch();
}
Keďže výsledky výpočtu paralelného a sériového odporu môžu byť desatinné čísla pre premenné sme zvolili dátový typ float.
zaokruhlovanie????? Príklad č.7:Program pre výpočet obvodu a obsahu kruhu
#include <stdio.h>
#include <conio.h>
#define PI 3.14 // definícia konštanty PI
void main(void)
{
float obvod,obsah,r;
clrscr();
printf(˝Zadaj polomer kruhu\n"˝);
scanf( ˝%f",&r);
obvod=2*PI*r; // miesto PI kompilator dosadí 3.14
obsah=PI*r*r;
printf( ˝obvod kruhu je %f\n",obvod);
printf( ˝obsah kruhu je %f",obsah);
getch();
}
V C jazyku platí ?????, to znamená že operácie ako násobenia a delenie má vyššiu prioritu ako sčítanie a odčítanie
|
|||
|
Čo sme sa naučili?
|
|||