1. Úvod
Ukazovatele sú často a oprávnene považované za
akýsi kľúč k jazyku C. Nie je totiž možné byť dobrým
programátorom a nerozumieť ukazovateľom. Práve naopak. Až úspešné
zvládnutie tejto problematiky nás oprávňuje povedať, že vieme
programovať v C a že sme schopní využiť všetky jeho možnosti.
Platí to samozrejme aj o iných programovacích jazykoch,
o jazyku C však dvojnásobne, keďže v C pracujeme priamo
s ukazovateľmi oveľa častejšie ako napríklad v Pascale.
Správnym a vhodným používaním ukazovateľov môžeme
riešenie mnohých, niekedy na prvý pohľad komplikovaných problémov
zjednodušiť a zefektívniť, v niektorých situáciách sa
použitie ukazovateľa dokonca vyžaduje a nemožno ho obísť. Vzhľadom
na to, že ukazovatele sú nevyhnutným prostriedkom aj pre implementáciu
dynamických štruktúr, objasnenie ktorých si táto učebnica kladie za
cieľ, venujeme celú prvú časť učebnice práve im. Bez toho, aby sme
dokonale pochopili, čo to ukazovateľ je a vedeli ho použiť
v "bežných" situáciách, nemôžeme sa predsa púšťať do riešenia
problémov, kde ukazovatele zohrávajú najdôležitejšiu úlohu.
Keďže čitateľa tejto učebnice považujem za človeka,
ktorému programovanie v C nie je úplne cudzie, predpokladám, že aj
s termínom ukazovateľ sa už stretol, vzhľadom na to, že pri štúdiu
jazyka C sa tomu vyhnúť nedá (napr. pri poliach, súboroch, či
funkciách). Niektoré časti v nasledujúcom texte sa môžu preto
niekomu zdať samozrejmé či zbytočné. Dom však treba postaviť na dobrých
základoch.
|