História počítačov
Vývoj ľudstva je okrem iného spätý s procesom získavania,
spracovania, prenosu a záznamu informácií. K tomuto procesu
nepopierateľne prispela v poslednom storočí aj výpočtová technika.
Jej rozvoj je natoľko búrlivý, že od drahých zariadení, určených pre
vojenské a špičkové priemyselné aplikácie, sa behom necelých
tridsiatich rokov rozšírila až do škôl a domácností ako výhodné
informačné médium či prostriedok poučenia a zábavy. Súčasne
zaplavila konštrukčné kancelárie, reklamné a filmové štúdiá,
nemocnice a svoje uplatnenie si našla aj v móde, automobilizme,
letectve či umení.
Tento vývoj trval veľmi dlho. Už asi pred 5000 rokmi vznikla prvá pomôcka
na vykonávanie základných počtových úkonov. Bol to akýsi tabuľkový systém,
známy pod názvom abakus.
Na podobnom princípe sa postupom času vyvinulo guľôčkové počítadlo,
ktorého použitie sa veľmi rozšírilo. Napr. v ZSSR je dodnes známe pod
názvom sčot.
V roku 1642 Francúz Bleise Pascal skonštruoval sčítací
stroj a v roku 1694 Nemec Gottfried Wilhelm Leibniz uviedol do
činnosti svoj sčítací a násobiaci stroj.
V roku 1833 Angličan Charles Babbage navrhol prvý mechanický
samočinný počítač, ktorý sa zakladal na tých istých princípoch ako dnešné
moderné počítače. Tento počítač je známy pod názvom analytický
stroj (Analytical Engine). Jeho hlavnou charakteristickou črtou bolo, že
stroj mal mať pamäť a riadenie podľa vopred daného programu. Číselné
údaje, ako aj program sa zavádzali do stroja pomocou Jacquardových kariet,
ktoré sa v tomto období hojne používali na riadenie tkacích strojov.
Tento stroj však nebol úplne dohotovený, pretože v tomto období stav
jemnej mechaniky neumožňoval úspešne vyriešiť všetky problémy, spojené
s jeho realizáciou. Preto Babbageov stroj zapadol do zabudnutia.
Namiesto toho sa od roku 1855 začína obdobie rôznych typov kalkulátorov.
Sú to počítacie zariadenia, pomocou ktorých možno mechanicky vykonávať základné
aritmetické úkony, ktoré určuje a riadi človek, vykonávajúci výpočet.
V polovici roku 1930 zariadenia tohto druhu dosahujú prakticky vrchol vo
svojom vývoji ako strojno-počítacie zariadenia, ktoré sú určené na
mechanizáciu veľkého počtu jednoduchých výpočtov, ako je evidencia, štatistika,
práce v mzdových učtárňach a pod.
V roku 1937 sa Američan Howard Hathaway Aiken znovu vyslovil o automatizovaní
výpočtov podľa vopred zostaveného programu, hoci viac ako pred sto rokmi ho
v tomto predbehol Babbage.
V roku 1938 Angličan Alan Mathisom Turing matematicky zdôvodnil
možnosť skonštruovať univerzálny samočinný počítač.
V dôsledku týchto prác v roku 1944 firma IBM (International
Business Machines Corporation) v USA pod Aikenovým vedením postavila prvý
reléový samočinný počítač MARK-1. Princípy činnosti tohto stroja sa
skoro úplne zhodujú s Babbageovou myšlienkou. Podľa tých istých zásad
bol v USA skonštruovaný a v roku 1946 uvedený do činnosti prvý
samočinný počítač, nazvaný ENIAC, v ktorom sa namiesto
elektromechanických relé využívajú elektronické relé, t.j. preklápacie
obvody pracujúce s elektrónkami.
K podstatnému obratu v princípoch činností samočinných počítačov
došlo v roku 1945, keď John Von Neumann vyslovil ideu, aby sa výpočet
na samočinnom počítači riadil programom, ktorý by bol uložený podobne,
ako aj ostatné údaje, vo vnútornej pamäti stroja. Tak vzniklo počítacie
zariadenie s vnútorným riadením na rozdiel od predchádzajúcich,
ktoré mali riadenie vonkajšie.
V súčasnom období sa vo všetkých vyspelých štátoch sveta vyrába
množstvo počítačov v najrôznejších obmenách technických parametrov
a možností ich používania. Všetky tieto počítacie zariadenia sa
vyznačujú tým, že sa v nich robia výpočty s údajmi, ktoré sú
obyčajne vyjadrené v číslicovom, t.j. v diskrétnom tvare. Preto
sa pre tieto počítače ujali názvy: počítač číslicový alebo
pracujúci s diskrétnymi veličinami.
Vývoj výpočtárskych prác si vyžiadal skonštruovať zariadenia, pomocou
ktorých by bolo možné riešiť úlohy, ako je napr. hľadanie spojitých funkčných
závislostí medzi premennými veličinami. Preto už v 18. a 19 storočí
boli skonštruované prvé mechanické pomôcky tohto druhu. Napr. v roku
1875 sir William Thomson (známy tiež ako lord Kelvin) zverejnil
opis zariadenia na riešenie lineárnych diferenciálnych rovníc. V tomto
zariadení sa využívali mechanické integrátory.
Na konci prvej svetovej vojny sa stretávame s podobnými mechanickými
zariadeniami ako pomôckami na rýchle určovanie činnosti protilietadlového
delostrelectva. Pomerne dokonalé mechanické zariadenie tohto druhu na riešenie
sústavy diferenciálnych rovníc opísal v roku 1931 a v roku
1942 v USA skonštruoval Vanevar Bush.
Počas druhej svetovej vojny bolo postavených niekoľko typov takýchto
zariadení najmä pre účely protilietadlového delostrelectva a na riešenie
navigačných problémov. Na rozdiel od predchádzajúcich sa vo všetkých
namiesto mechanických prvkov použili prvky elektronické. Zapojenie týchto
obvodov, ako aj spôsob ich využitia pre tento účel boli zverejnené až v roku
1947 (J.R.Ragazzini, R.H.Randall, F.A.Russel). Odvtedy sme svedkami búrlivého
rozvoja aj na tomto poli.
Kalendárium
1919- W.H. Eccles a F.W. Jordan publikujú návrh klopného obvodu
1935- IBM predstavuje IBM 601, dierkovací stroj, ktorý s pomocou
aritmetickej jednotky založenej na relé dokáže násobiť za 1 sekundu. Stroj
bol úspešný a predalo sa 1500 kusov.
1936- George Stiblitz z Bell Telephone Laboratories zostavuje prvú
ukážkovú binárnu rélovú sč1937- ítaciu jednotku.
1938- Alan M. Turing vydáva č1939- lánok o „poč1940- ítateľných
č1941- íslach“. Rieši síce matematický problém, ale ako dôsledok z neho
vyplýva teoretický model poč1942- ítač1943- a, ktorý poznáme pod názvom
„Turingov stroj“. Tento „matematický poč1944- ítač1945- “ je v teórii
zložitosti považovaný za jednotku, podľa ktorej sa porovnávajú jednotlivé
architektúry poč1946- ítač1947- ov a triedy problémov z hľadiska
nárokov na rýchlosť a kapacitu pamäte.
1948- Claude E. Shannon publikuje č1949- lánok o implemenácii
funkcie symbolickej logiky s pomocou relé.
1939- John Atanasoff a Clifford Berry konštruujú na Iowa
University prototyp poč1940- ítacieho stroja – a po prvýkrát používajú
elektrónky.
1939 - Nemec Konrad Zuse konštruuje v Berlíne elektromechanické
stroje V1 a V2. Tieto počítače sú po vojne premenované na Z1 a Z2.
Zuse je priateľom Wethera von Brauna, ktorý však konštruuje úplne iné
V2...
1940 - Samuel Williams a Stibitz z Bell Laaaboratories konštruujú
prý „mainframe“ počítač, ktorý mohol mať až tri nezávislé „terminály“
– užívatelia nemuseli chodiť k počítačom, mohli mať klávesnice a displeje
v kancelárii.
1941 - Zuse je striedavo odvádzaný do armády a striedavo z nej
prepúšťaný, aby pokračoval na zostrojení počítača V3. Dokončí ho, ale
pre účely vojenského výskumu má príliš malú pamäť na to, aby ho bolo
možné seriózne využíť.
1943 - V Cambridge je dokončený počítač Mark I. Má štvrť
miliónov dielov a váži päť ton.
1945 - John von Neumann vstupuje to tímu vyvíjajúceho počítač
ENIAC. Vymýšľa architektúru počítača, ktorý má inštrukcie uložené v pamäti
– von Neumannovu architektúru, a opisuje ju v článku o budúcom
počítači EDVAC (Electronic Discrete Variable Automatic Computer). Tím
definuje podobu počítača tak, ako ho poznáme dnes.
1945 - Je dokončený ENIAC (Electronic Numerator, Integrator,
Analyzer and Computer), prvý skutočne elektronický počítač. Je zostavený
zo 17.500 elektroniek, váži 30 ton a spotrebuje 140 kW elektriny. Jeho
pracovný kmitočet je 100 kHz. Počítač bol pôvodne určený na tvorbu
delostreleckých tabuliek, ale je postavený príliš neskoro. Náklady na jeho
stavbu tiež presiahnu pôvodný rozpočet o 225% - je to predzvesť problémov
s časom a peniazmi, ktoré sa budú často opakovať.
1947 - Traja vedci z Bell Telephone Laboratories úspešne predvádzajú
uch vynález – tranzistorový zosiľovač.
1948 - V Manchesteri je postavený „Manchester Mark I“, prvý
„skutočný počítač“, ktorého inštrukcie sú uložené v operačnej
pamäti.
1949 - Počítač ESDAC (Electronic Delay Storaage Automatic Computer)
v Cambridge dosahuje pracovný kmitočet 500 kHz.
1951 - Grace Murray Hopper vynachádza myšlienku kompilátora,
programu, ktorý preloží inštrukcie z vyššieho jazyka do strojového kódu.
Programovanie sa tak stáva oveľa jednoduchším.
1954 - Texas Instruments oznamuje začiatok komerčnej výroby kremíkových
tranzistorov.
1956 - Na MIT je skonštruovaný prvý tranzistorový počítač –
TX-C (Tranzistored Experimental Computer).
1958 - Jack Kilby z Texas Instruments vymýšľa princíp
integrovaného obvodu. O niekoľko mesiacov neskôr vyrobí intogrovaný
obvod z germania, ktorý má päť komponentov.
1959 - Robert Noyce z Farchild Semiconductor konštruuje
integrovaný obvod z kremíka s hliníkovým spojom.
1961 - Farchild Semiconductor ponúka prvý komerčný integrovaný
obvod.
1963 - Douglas Engelbart si patentuje princíp počítačovej myši.
1964 - Gordon Moore prichádza s myšlienkou, že sa zložitosť
integrovaných obvodov zvýši každý rok dvojnásobne. Tento zákon dostáva
neskôr meno Moorov zákon.
1964 - John Kemeny a Thomas Kurtz vyvíjajú v Darmouthu
programovací jazyk BASIC (Beginners All-purpose Symbolic Instruction Code).
1966 - Steven Gray zakladá Amateur Comuter Society a začína
vydávať časopis. Tento okamih sa pokladá za vznik osobných počítačov.
1967 -I BM vytvára prvý floppy disk.
1968 - Douglas Engelbart zo Stanford Research Institute demonštruje
systém skladajúci sa z klávesnice, myši a obrazovky a predvádza
textový editor, hypertextový systém a možnosť spolupráce s kolegami.
1969 - Intel vyvíja návrh čipu, ktorý dokáže prijímať pokyny a prevádzať
jednoduché operácie. Návrh sa realizuje ako mikroprocesor 4004.
1969 - Intel zahajuje výrobu pamäťového čipu s kapacitou 1
kB RAM.
1970 - Intel vyrába prvý mikroprocesor 4004. Je štvorbitový, má
kmitočet 108 KHz a má rýchlosť 60.000 operacií za sekundu. Čip sa
skladá z 2300 tranzistorov a môže adresovať až 640 bytov pamäte.
1971 - Kenback Corporation uvádza prvý počítač Kenback-1 s cenou
pod 750 USD. Má 1 kB pamäte RAM.
1971 - IBM vyrába prvú osempalcovú disketovú mechaniku.
1972 - Intel predstavuje prvý komerčný osembitový procesor 8008 na
200 kHz. Má 3500 tranzistorov a môže adresovať až 16 kB pamäte. Čip
má rýchlosť 60.000 operácií za sekundu.
1972 - Objavuje sa prvá 5,25“ disketová mechanika.
1972 - Canada´s Automatic Electronic Systems ponúka prvý osobný počítač
na spracovanie textov – AES 90.
1973 - Scelbi Computer Consulting Company ponúka prvý počítačový
kit s procesorom 8008 a 1 kB RAM. Tento počítač stojí 565 dolárov.
Systém je za 2760 dolárov možné upgradovať až na 16 kB RAM.
1974 - Je uvedený Intel 8080, legendárny osembitový procesor na 2
MHz. Tvorí ho 6000 tranzistorov. Môže adresovať až 64 kB pamäte. Má už
0,64 MIPS (Millions Instructions Per Second, miliónov inštrukcií za sekundu).
V tomto roku Motorola vyrába osembitový procesor 6800, pôvodne určený
pre priemysel a na použitie v automobiloch.
1975 - Bill Gates a Paul Allen licencujú interpret BASICu MITSu,
svojmu prvému zákazníkovi. Neskôr zakladajú Microsoft.
1975 - MOS Technoloy ponúka procesory MC6501 a MC6502 – za
ceny šesťkrát nižšie, než sú ceny z Intelu. V tomto roku je
otvorený v Los Angeles prvý obchod s počítačmi.
1976 - Zilog predstavuje osembitový procesor Z-80, na ktorom môžu
fungovať programy pre Intel 8080. Je rýchlejší (má 2,5 MHz) a má viac
inštrukcií.
1977 - CBM (Commodore Business Machines) predvádzajú domáci počítač
PET – má procesor 6502, 4 kB RAM, 14 kB ROM, klávesnicu, obrazovku a magnetofón
na nahrávanie – a stojí 600 USD.
1977 - Atari uvádza VCS 2600, prvú konzolu s viac hrami pre domáce
použitie. Má 2 kB ROM a 128 byte RAM – a je veľmi úspešná.
1977 - Apple začína predávať Apple II. Má procesor 6502, 4 kB
RAM, 16 kB ROM, klávesnicu, po prvýkrát farebnú grafiku a dá sa rozšíriť
ôsmimi slotmi.
<- apple1 apple2 ->
1978 - Intel predstavuje westnásťbitový procesor 8086, pracujúci
na 4,77 MHz. Skladá sa už z 29.000 tranzistorov, môže adresovať až 1
MB pamäte a jeho rýchlosť predstavuje 0,33 MIPS.
1979 - Atari uvádza osembitové počítače Atari 400 a Atari
800, ktoré majú procesory 6502.
1979 - Intel predstavuje 8088 – zjednodušený variant 8086, ktorý
má síce vnútornú štruktúru šestnásťbitovú, ale vonkajšiu len
osembitovú – to umožňujú jednoduchšie a lacnejšie dosky.
1979 - Motorola vytvára šestnásťbitový procesor 68000. Skladá sa
zo 68.000 tranzistorov – a podľa toho vzniklo aj jeho meno.
1980 - Sinclair Research oznamuje ZX80 – má 1 kB RAM a 4 kB
ROM
1980 - Seagate Technologies oznamuje prvý Winchester harddisk 5,25´´.
Má štyri platne a kapacitu 5 MB.
1981 - IBM uvádza na trh IBM PC. Má procesor Intel 8008 na 4,77 MHz,
64 kB RAM, 40 kB ROM, jednu disketovú mechaniku s kapacitou 160 kB a PC-DOS
1.0 od Microsoftu – komplet s grafickým monitorom stojí 6000 USD. A dokáže
nahrávať údaje i na kazetový magnetofón.
1981 - Microsoft pracuje na Interface Manager – grafické rozhranie
pre DOS. Má slúžiť aj ako medzivrstva medzi hardware a aplikaciami.
1981 - Commodore uvádza VIC-20 s veľkou klávesnicou,
procesorom 6502A, 5 kB RAM a farebnou grafikou za 300 USD. Denne vyrába až
9.000 kusov tohto počítača. Adam Osborne, zakladateľ Osborne Computer
Corporation, je tiež prekvapený záujmom o počíteče.
1981 - Intel vyrába matičný koprocesor 8087.
1981 - Commodore oznamuje domáci počítač C 64 vybavený procesorom
6510, 64 kB RAM, 20 kB ROM, zvukový čipom SID a farebnou grafikou. Je to
prvý počítač so špeciálnym čipom pre syntézu zvuku.
1982 - Intel predstavuje šestnásťbitový procesor 80286. Môže
adresovať až 16 MB pamäte. Jeho kmitočet je až 12 MHz a výkon až
2,66 MIPS. Skladá sa z 134.000 tranzistorov.
1982 - Objavuje sa prvý klon IBM PC – počítač MPC od Columbia
Data Products.
<- Sharp mz 2800
1984 - Apple predstavuje Macintosh. Rodí sa v ňom budúca
podoba moderného počítača, ale Apple tu nekladie dôraz na hry. Počítač má
procesor MC68000, 128 kB RAM, 3,5´´ floppy disk a zabudovanú čiernobielu
obrazovku.
1985 - Intel uvádza dvadsaťdvabitový procesor 80386DX. Pozostáva z 275.000
tranzistorov a môže adresovať až 4 GB pamäte.
1985 - Objavuje sa mechanika CD-ROM určená pre počítače.
1986 - Commodore vydáva Amigu, šestnásťbitový počítač so
sislnou hardwarovou podporou pre hry. Je vybavená procesorom MC68000, 512 kB
RAM, floppy disko a čipami pre video, audio a animáciu. Je výborný,
ale nakoniec nie úspešný. Počítač bol vyvinutý bývalým inžinierom
Atari Jay Minerom.
1986 - Atari uvádza konzolu 7800.
1987 - Pre IBM PC sa objavujú „skutočne dobré hry“ – ich príchod
súvisí so zavedením VGA a SVGA grafických kariet.
1989 - Intel uvádza procesor 80486 – obsahuje 80386, koprocesor a 8
kB pamäte cache. Má 1,2 miliónov tranzistorov a dosahuje výkon až 20
MIPS.
1990 - Atari ST a Amiga efektívne zanikajú. Na ich miesto prichádzajú
konzoly a PC.
1993 - Intel vydáva dvadsaťtribitový procesor Pentium. Má 3,1 miliónov
tranzistorov a jeho 60 MHz verzia prekračuje 100 MIPS.
1995 - Sony vydáva 32 bitovú konzolu PlayStation.
1995 - Microsoft vydáva Windows 95 – obsahuje DirectX, a tým
spĺňa predpoklady pre rozvoj hier.
1995 - Internet a WWW sa raketovo rozvíjajú.
1996 - Multiplayer sa začína rozvíjať veľmi razantným spôsobom
– na LAN a na internete.
1997 - Objavujú sa forcefeedback ovládače.
1997 - Prichádza Pentium II na 200 MHz a umožňuje vývoj skutočne
zložitých a náročných hier.
1998 - Na trhu je 400 MHz Pentium II. Objavuje sa Celeron, procesor
bez cache, ktorý je možné radikálnym spôsobom pretaktovať.
1998 - Trh s 3D akcelerátormi sa raketovo rozvíjajú – nové
akcelerátory zastarávajú skôr než za šesť mesiacov.
1998 - Na trhu s konzolami panuje PlayStation.
1998 - Vzostup Microsoftu je ukončený – je to najviac cenená
spoločnosť na svete.
|