- Čo je to program?
- Je to súbor s konkrétnym menom s (s rozšírením
.COM resp. .EXE)
obsahujúci
inštrukcie strojového kódu spolu s pracovnými dátami.
- Ako sa spúšťa program?
- Každý operačný systém
má prostriedok (štartovací
riadok) kde sa uvedie názov programu obsahujúci strojové kódy a
štartovacie parametre ktoré predstavujú vstup základných štartovacích
údajov programu.
- Čo sa stane po spustení programu?
- Operačný systém
použije názov programu pre jeho vyhľadanie v adresároch veľkokapacitného
pamäťového média a tento súbor skopíruje do Operačnej pamäti
počítača. Taktiež parametre použité pri štarovaní programu
skopíruje a umiestni do operačnej pamäti počítača. Jeho názov
uloží do tabuľky spustených aplikácií, v ktorej sa nachádzajú aj
ďaľšie informácie ako počiatočná adresa uloženia
programu, dĺžka rezervovanej oblasti pre prácu programu, miesto a dĺžku
uloženia vstupných parametrov ako aj ich. Okrem toho operačný systém
si odkladá aj svoje pracovné údaje ktoré potrebuje na správu procesov
ktoré obhospodaruje.
- Čo je to Operačná pamäť?
- Je to elektrické rýchla
pracovná pamäť počítača s priamym prístupom taktiež
volaná aj pamäť s náhodným prístupom - RAM (Random access
memory). Táto pamäť je vytvorená na kremíkových čipoch
a vytvára dlhé sekvencie binárnych slov zoradených za sebou podľa
poradia od 0 až po maximálnu hodnotu. V roku 2003 štandarný počítač
dosahuje 128 miliónov slov v RAM pamäti. Každé binárne slovo je
elektronicky reprezentované registrom ktoré obsahuje klopné
bistabilné obvody, ktoré uchovávajú binárnu hodnotu.
- Čo je to binárne slovo?
- Je to najmenšie adresovateľné
miesto v Operačnej pamäti počítača obsahujúce binárny údaj
- t.j. sekvenciu binárnych hodnôt - jedničiek a núl. Binárne slovo
sa v operačnej pamäti adresuje jednou binárnou adresou. Podľa
počtu binárnych hodnôt v slove rozlišujeme počítače
ako 8 bitové, 16bitové, 32 bitové a 64bitové. V budúcnosti počet
bitov binárneho slova bude ďalej narastať.
- Čo je to binárna hodnota?
- Binárna hodnota je najmenšia dátová
jednotka. Predstavuje jedinú binárnu informáciu, ktorá nadobúda len dva
stavy - 0 a 1. Logicky ponímanú ako NEPRAVDU t.j. FALSE a PRAVDU
t.j. TRUE. V elektrickom ponímaní 0 znamená údaj nízkeho napätia
0-0,7V označovanú aj L od slova LOW (nízky) resp. vyššieho napätia
4,5-5,1V označovanú aj H od slova HIGH (vysoký). Ak binárnu
hodnotu reprezentuje žiarovka resp. svietiaca (led) dioda - potom stav 0
znamená "nesvieti" a stav 1 znamená "svieti". Binárnu
informáciu uchovávajú v počítači elektronické bistabilné
klopné obvody, čo znamená že v nich vieme nastaviť stav
logickej hodnoty 0 respektíve logickej hodnoty 1. Ako indikátor stavu výborne
poslúžiť led dioda.
- Ako sa narába v počítačoch s binárnymi hodnotami
(slovami)?
- Jedan zo základných operácií je prenos binárneho slova
z miesta na miesto a na týchto rôznych miestach sa binárne slová
buď dlhodobo archivujú, alebo sa nad nimi prevádzajú operácie
aritmetické alebo logické podľa Booleovej algebry.
- Aké sú to "miesta" kam sa môže uložiť v počítači
binárne slovo?
- Pracovné registre procesora, aritmeticko- logickej
jednotky, pracovné registre periférnych zariadení, pracovné registre
operačnej pamäte - údajové slová a pamätové miesta permanentných
pamätí.
- Akou formou sa dátové slová premiestňujú?
- na premiesňovanie
dátových slov slúžia zbernice. Zbernice sú v počítačoch
tvorené paralelnými drôtmi, ktoré prenášajú každý samostatne jeden
bit údajového slova. Preto sú zbernice 8, 16, 32 ale aj 64 bitové,
rovnako ako dátové slová.
- Koľko zberníc používa bežný počítač a načo slúžia?
- Bežný počítač je Von NEUMANOVHO typu, ktorý má koncepciu
založenú na 3 základných zberniciach - adresnej, dátovej a riadiacej. Všetky
zariadenia ktoré v počítači medzi sebou komuniukujú používajú
na to svoje pracovné registre, ktoré sú pripojené paralelne na spomenuté
zbernice. Tým že sú súčasne pripojené, musí riadiaca jednotka počítača
zabezpečiť, aby súčasne po zberniciach komunikovali vždy
len dve zariadenia. Preto je základnou úlohou riadiacej jednotky
synchronizovať činnosť zariadení. Ak teda dva zeriadenia
medzi sebou chcú vymeniť dátové slovo riadiaca jednotka vyšle po
riadiacej zbernici signál dvom zariadeniam, jedno aby otvorilo cestu dátam
na dátovú zbernicu a druhému aby údaje z dátovej zbernice zapísalo do
svojho pracovného registra a použila. Na výber niekedy stačia priamo
drôty riadiacej zbernice, ale niekedy to nestačí. Práve vtedy poslúži
adresná zbernica, ktrá má svoj adresný register, do ktorého sa vpíše
adresné slovo, ktoré upresní pracovný register zariadení, ktoré ich
majú viac. Takýmto zariadením s veľkým počtom pracovných
registrov je Operačná pamäť.
- Ako funguje Operačná pamäť?
- Operačná pamäť
je ovládaná cez riadiacu a adresnú zbernicu. Binárny údaj na adresnej
zbernici predstavuje adresu ktorou sa vyberie jedno dátové slovo v
RAM pamäti, to znamená konkrétny "dátový register", do ktorého
môžeme teraz zapisovať resp. prečítať obsah dátového
slova. O tom čo sa bude diať rozhodnú signály (taktiež binárne)
na riadiacej zbernici WR - pre zápis (write) resp (RD) pre čítanie
(read). Tieto signály posiela Riadiaca jednotka procesora.
Datová zbernica je obojsmerná, preto či sa budú dáta zapisovať
na vstupných obvodoch RAM pamäte alebo čítať na výstupných
obvodoch RAM pamäte to práve záleží na riadiacich signáloch WR, resp.
RD, ktoré nikdy neprídu súčasne. Práve adresovateľnosť dátoveho
slova a možnosť priameho prístupu k zaadresovanému slovu dáva Operačnej
pamäti obrovskú schopnosť rýchlej reakcie. Ako bolo povedané
pri funkcii zberníc, práce s dátami na datovej zbernici sa vždy súčastňujú
dve zariadenia. Aj pri spolúpráci s RAM pamätou je spojené ďalšie
zariadenie ktoré buď dáta vysiela alebo ich prijíma a tým sú
zvyčajne pracovné registre Procesora.
- Čo je to procesor a ako pracuje?
- Procesor je automaticky
pracujúci stroj v počítačoch, ktorý vykonáva príkazy podľa
inštrukcií programu uloženého formou príkazov v slovách Operačnej
pamäti. Jeho základné časti sú - vnútorené zbernice procesora,
pracovné registre, aritmeticko logická jednotka, riadiaca
jednotka. Medzi hlavné pracovné registre patria AKUMULÁTOR pre dáta,
a ďalšie PRACOVNÉ REGISTRE, REGISTER INŠTRUKCIÍ, PROGRAM COUNTER,
STAVOVÝ REGISTER, REGISTER ZÁSOBNÍKA. Vnútorná zbernica procesora slúži
na rýchly prenos dátových slov medzi pracovnými registrami procesora. Všetky
vnútorné ale aj vonkajšie procesy riadi Riadiaca jednotka procesora
formou riadiacich signálov, z ktorých časť určená pre
vonkajšie zariadenia sa napájajú na Riadiacu zbernicu. Centrum logických
a matematických operácií zabezpečuje ARITMETICKO-LOGICKÁ JEDNOTKA v
spolupráci s AKUMULÁTOROM a PRACOVNÝMI REGISTRAMI.
- Na čo slúži register zvaný AKUMULÁTOR?
- Je to hlavný
register spolupracujúci s Aritmeticko-logickou jednotkou. V ňom začína
ale hlavne končia výsledky všetkých matematických a logických operácií.
Príklad: ADD A,B - spočíta obsah registrov A a B. Výsledok
uloží do registra A.
- Aký je rozdiel medzi dátami v Operačnej pamäti a programom?
- Dáta v operačnej pamäti počítača von NEUMANOVHO typu
predstavujú jednak inštrukciu a jednak binárne údaje (hodnoty). Medzi
nimi nie je nijaký formálny rozdiel navonok sú rovnaké. Aj program je v
určitej chvíli ponímaný ako dátový údaj, napr. keď je pred
spustením kopírovaný z permanentnej pamäti (HD) do Operačnej pamäti.
Program sa vykonáva formou Inštrukčných cyklov , počas
ktorých sa vykoná vždy práca jednej inštrukcie. Táto práca je
taktovaná časovými impulzami generátora hodinových impulzov.
- Čo je to Inštrukčný cyklus?
- Je to proces v počítači
počas ktorého sa vykoná práve jedna inštrukcia programu. Proces začína
výberom zadresovanej programovej inštrukcie v Operačnej pamäti
pomocou PC registra (Program counter - ukazuje vždy na inštrukciu,
ktorá sa bude práve vykonávať). Nasleduje jej skopírovanie do
Registra inštrukcií v procesore na vstupe riadiacej jednotky.
Nasleduje vykonanie inštrukcie a príprava PC registra pre vykonanie
nasledovnej programovej inštrukcie.
- Ako vyzerá strojová inštrukcia v počítači?
- Inštrukcia v
počítači zaberá jedno, alebo viac slov. Ale jej obsah predstavujú
dve hlavné časti: Operačný kód, ktorý obsahuje zakódovanú
informáciu o tom čo má riadiaca jednotka procesora počas danej
inštrukcie vykonať a s čímktorými operandami. , a Adresná časť inštrukcie, ktorá
hovorí s čím sa to má vykonať. Operačný kód
príkazu premiestneneho do Inštrukčného registra riadi
činnosť riadiacej jednotky, ktorá vykonáva procesy v počítači. Príklad: MOV A, ADRESA je inštrukcia ktorá má za úlohu
preniesť (anglicky MOVE) obsah pamäťového slova v Operačnej pamätidres
adresovaného adresou ADRESA do pracovného registra A.
- Z čoho vlastne pozostáva počítač?
- Koncepcia
počítača von NEUMANOVHO typu je založená na
- Procesore - kde sa všetko riadi a kde sa
vykonávajú všetky operácie,
- Operačnej pamäti - kde sa uchovávajú
programy a dáta s ktorými sa práve pracuje,
- Vstupno
-Výstupných jednotkách - zabezpečujúce zobrazovanie informácií
(obrazovka), vstup písaných informácií (klávesnica), riadenie aplikácií
polohovatelným kurzorom (myška), dlhodobým archivovaním dát (hard
disk, disketa, magneto optické disky, CD, CDRW, DVD, rôzne typy FLASH
pamätí,... ),
- prenosovými cestami tvorenými tromi
hlavnými zbernicami všetko so všetkým
prepájajúcimi
- Adresnnou,
- Dátovou a
- Riadiacou .
- Na čo slúžia VSTUPNO - VÝSTUPNÉ JEDNOTKY?
- Ako sám názov
napovedá cez vstupné jednotky vstupujú informácie formou dát do počítača
a pomocou Výstupných jednotiek sú interpretované alebo uchovávané, prípadne
odosielané na ďaľšie spracovanie iným zariadeniam. Vstupná
jednotka je napríklad myška, ktorá vnáša do počítača
informáciu o relatívnej polohe tzv. polohovacieho zariadenia pohybovaného
na stole užívateľom počítača. Zmena polohy sa využíva na
pohybovanie kurzora myšky, ktorý sa zobrazuje formou šipky na obrazovke
monitora. Pozícia tejto šipky sa použije pri ovládaní činnosti počítača
napr. voľbou objektov zobrazovaných na monitore. Kde výber sa uskutočnuje
tlačítkom na myške. Monitor je Výstupná jednotka v počítači,
ktorá zobrazuje čitatelné údaje formou grafických značiek a
textových písmen na obrazovke. Ak grafické a textové útvary vytvorené
na obrazovke počítača chceme vytlačiť na papier, na
tento účel slúži výstupné zariadenie Tlačiareň. Naopak
na písanie textových informácií slúži vstupné zariadenie Klávesnica,
ktorá zatlačením klávesy odovzdá kód písmena programu zvaného
textový editor slúžiaceho na vytváranie textových a grafických
dokumentov. Počas ich tvorby údaje sa spracuvávajú v operačnej
pamäti, ale táto funguje len počas napájania počítača. Po
jeho vypnutí sa jej obsah kompletne zruší. Na uchovávanie dlhodobých dát
slúžia tzv. permanentné pamäte, ktoré predstavujú vstupné a zároveň
výstupné zariadenia. Ak údaje chceme archivovať slúžia ako výstupné
zariadenie. Dáta spracujú do formy, ktoré po vypnutí napájania nezmenia
svoj stav. Magnetické pamäte zapíšu binárne informácie ako magnetické
domény, ktoré sa orientujú do smerov podľa binárnych hodnôt 1 a 0.
Optické CD disky údaje zapisujú formou vypalovaných dier, kde rodiel
medzi 1 a 0 je v tom či sa vyslaný laserový lúč odrazí, a je
detekovaný, alebo neodrazí a nie je detekovaný. Ak z takýchto zariadení
chceme údaje načítať do oprečnej pamäti, slúžia ako
vstupné zariadenia. Scanery sú vstupné zariadenia na transformovanie obrázkov
do digitálnej formy jedničiek a núl. Ďaĺšie vstupno výstupné
zariadenia - modemy prenášajú dáta cez telefónne linky, upravené do
formy schopnej prenosu cez telefónne ústredne. Podobný účel zabezpečujú
rôzne mikrovlnné vysielače a prijímače umožňujúce bezdrótový
prenos údajov. Vačšina týchto zariadení komunikuje v rámci počítača
cez hlavné zbernice. Aby však mohli transformovať svoje dáta z rôznych
často nie digitálnych a nie elektrických stavov do stavov určených
pre zbernice používajú tzv. jednotky Interface.
- Čo je to Interface?
- Inak povedané jednotky
medzistyku. Na
zbernice v počítači sa napájajú jednotky medzistyku a
transformujú signály adresnej, dátovej a riadiacej zbernice na iné, ktoré
sú potrebné jednotlivým druhom vstupno - výstupných zariadení.
Jednotky medzistyku sprostredkujú transformáciu medzi dvomi inak nespojiteľnými
zariadeniami. Často používajú špeciálne elektronické obvody, aby
spojili systém zberníc počítača so systémom vstupno výstupnej
jednotky, ktoré zodpovedajú charaktere práce týchto vstupno výstupných
zariadení. Často sú to zariadenia, ktoré automaticky alebo
poloautomaticky nezávisle od procesora počítača zabezpečujú
prácu týchto vstupno výstupných jednotiek, cez tzv. radiče. Radič
je súčasne vyvýjaný so vstupno/výstupným zariadením a slúži na
detailné riadenie hardware tohto zariadenia. Pre programátora riešiaceho
aplikáciu je jednoduchšie komunikovať s radičom a zadávať
mu jednoduchšie príkazy, ako by bolo pochopiť detailnú prácu
Vstupno/Výstupného zariadenia a jeho presné ovládanie. Aj podprogram
ktorý túto detailnú prácu vykonáva vytvárajú súčasne s jeho
hardware vývojári zariadenia a dodávajú spolu so zariadením ako
riadiaci program - Driver (drajver - hovorovo). Programátor tento
podprogram zahrnie do svojej aplikácie a riadi ho cez parametre ktoré
autori popísali v návode. Toto je klasická prax napr. pri používaní
tlačiarní, scanerov, myšiek, grafických kariet a zvukových kariet,
kde každý výrobca dodáva špeciálny program ( t.j.-podprogram ) na ovládanie
svojho zariadenia.
- Ako používajú počítače interface?
- Napríklad na tlačiareň
je napojený počítač pomocou paralelného portu (brány) cez ktorý
komunikuje s jeho radičom. Paralelný port zo strany počítača
komunikuje cez adresnú, dátovú a riadiacu zbernicu z jednej strany a z
druhej strany cez dátovú a riadiacu zbernicu tlačiarne, ktoré takto
od seba navzájom oddeluje. Tlačiareň na vytlačenie jedoho
znaku (ktorému odpovedá 1 byte dát) potrebuje určitý čas, ktorý
je často oveľa dlhší než je čas reakcie procesora. Ak by
sa procesor musel celý čas zaoberať tlačiarňou zbytočne
by čakal. Preto sa používa iný proces ktorý umožňuje odovzdať
procesoru dáta tlačiarni a pokračovať v inej práci. Tento
proces sa nazýva Hand shaking - inak aj "potriasanie si rúk". V
rámci toho procesu procesor najprv zisti či tlačiareň je
pripravená prijať kód znaku, ktorý sa má vytlačiť. Ak ÁNO
vyšle na paralelný port - t.j. interface spojenia s tlačiarňou
datové slovo obsahujúce tlačený znak. Tlačiareň tento znak
prevezme a obratom oznámi procesoru, že je nateraz obsadená a nechce byť
rušená ďaľším znakom. V tej chvíli paralelný port sa od
datovej zbernice procesora oddelí. Procesor sa zariadi tým, že
poverí úlohou čakania prerušovacíemu systém, ktorý má svoj obslužný
program pre rôzne zariadenia. Tomuto oznámi, kde proces tlače má
pokračovať a venuje sa inej činnosti pri ktorej ďalej
používa svoje zbernice. Medzitým tlačiareň vytlačila znak
a pripravila sa na tlačenie ďaľšieho znaku. Túto informáciu
oznámi procesoru cez prerušovací systém, formou "udalosti". Počítač
má pre tlačiareň vyhradený signálny drôt ktorý má svoj názov
IRQx, kde x je číslo ktoré bolo pridelené tlačiarni. Na základe
prerušenia od IRQx tlačiarne počítač si spomenie na proces,
ktorý bol spojený s tlačiarňou cez obsluhu prerušenia (to bol
ten program ktorý bol poverený čakaním). Ten vie kde proces tlače
má pojkračovať. Procesor na základe toho pokračuje v
obsluhe tlače - odovzdá mu ďaľší znak. Takto to prebieha až
kym sa nevytlačia všetky znaky určené na tlač. Ako vidno
tlačiareň funguje ako nezávislé zariadenie ktoré je riadené
vlastnou riadiacou jednotkou. Niektoré tlačiarne majú aj vlastný
procesor.
- Čo to znamená programovať procesor?
- Ako bolo povedané
procesor je automat riadený programom pozostávajúceho z jednotlivých inštrukcií.
Aké to budú inštrukcie závisí od výrobcu procesora a od toho ako ho výrobca
navrhol. Súčasťou hardware procesora je inštrukčný súbor
ktorému procesor rozumie. Znamená to, že procesor môže vykonávať
jedine tie inštrukcie na ktoré je hardwarovo predurčený. Všetky
varianty inštrukcií vytvárajú inštrukčný súbor, ktorý je konečný.
Nejnižšej prezentácii inštrukcií určených konkrétnemu procesoru
v jeho binárnej forme hovoríme strojový kód. Pri vytváraní
programu pre daný procesor v strojovom kóde vytvárame sekvenciu binárnych
čísel, ktoré predstavujú binárne inštrukcie a dátové konštanty.
Konštanty vyjadrujú jednak textové kódy písmen a jednak binárne
prezentácie logických premenných a číselných údajov. Premenné na
úrovni strojového kódu predstavujú adresné pozície v operačnej
pamäti, ktoré sú vyhradené na uchovávanie pracovných údajov programu.
Pri programovaní procesorov na najnižšej úrovni používa sa jazyk
assambler - t.j. jazyk simbolických adries. Assambler je
programovací jazyk, ktorý nahradzuje binarne vyhadrenie inštrukcií
formou symbolických skratiek lahšie zapamätateľných ľudom.
Svojim znením vyjadrujú charakter operácie. Napr. MOV - nahradzuje
anglické slovo "move" - hýbať sa, posuvať, ...
ADD -
nahradzuje výraz "add" pre súčet - t.j. pridať,
SUB
odvodené od výrazu "subtract" - odčítať,
DIV -
"divide" deliť, JMP - "jump" je skok, skočiť
atd. Jazyk symbolických adries znamená, že pri programovaní nebudeme
vpisovať do inštrukcií skutočné adresy, ale symbolické názvy
ktoré nahradzujú skutočné adresy. Tieto symbolické adresy
definujeme ich umiestnením ako symbolické návästia (retazce ukončené
dvojbodkou) na miesta programu ktoré chceme adresovať. Ak predstavujú
adresu kam chceme skočiť pri inštrukcii JMP umiestnime ju pred inštrukciu
kde bude program pokračovať resp. ak na danej pozícii začína
uložený text, ktorý budeme programovo vypisovať a jeho umiestnenie
použijeme cez symbolickú adresu. Pri spustení prekladača
(Kompilátora) t.j. programu ktorý pretransformuje program v assembleri do
strojového kódu, sa symbolické výrazy nahradia konkrétnymi adresami. Výhoda
je, že pri posunutí programu na inú štartovaciu adresu kompilátor
zakazdým doplní správne adresy automaticky.
- Aké sú základné inštrukcie mikroprocesorov?
- Základné inštrukcie,
t.j. strojové inštrukcie sú jedno, dvoj,
troj slovné binárne kódy (záleží na type procesora a jeho zberniciach
- 8, 16, 32 resp. už aj 64 bitových), ktoré sa umiestňujú do Operačnej
pamäti pred tým ako ich procesor bude vykonávať. Inštrukcie strojového
kódu majú aj "ludskejšiu prezentáciu" v jazyku symbolických
inštrukcií - assembler - kde číselný strojový kód je nahradený krátkymi
názvami a doplňované kódmi operandov ( uložených v registroch, alebo
priamo v inštrukcii, alebo na adrese v operačnej pamäti).
- Inštrukcie
presunu dát - MOV-presuň
slová v registroch a pamäti, PUSH-vlož
do zásobníka, POP-vyber
zo zásobníka, XCH-
vymeň obsahy registrov, XCHD-vymeň
obsahy pomocou špecialneho adresového registra,
-
Aritmetické inštrukcie- ADD-sčítaj
dva operandy , DEC-
zníž obsah registra o 1, INC-zvýš
obsah registra o 1, SUB-odčítaj
dva operandy, DIV-podel, MUL-vynásob,
- Logické inštrukcie - ANL-logická
operácia AND s dvomi operandami, CLR-vynuluj
operand, CPL-
zameň za opačné jedničky a nuly v operande,
ORL- logická operácia OR s dvomi
operandami, RL-rotuj
obsah akumulátora (reg. Acc) doľava , RR-rotuj
obsah akumulátora doprava , RLC-
rotuj akumulátor doľava cez 1 bitový register príznaku CY,
RRC-rotuj Acc.doprava cez 1 bitový CY
register, SETB-
nastav bit, SWAP-
vymeň 4 horné a 4 dolné bity v Acc medzi sebou, XRL-
logicka oprácia Exclusive OR resp. NON EKVIVALENCIA (nerovnakosť=1)
nad dvomi operandmi
- Skoky - podmienené
- CJNE-porovnaj
operandy a skoč pri nerovnosti, JB-
skoč ak bit na adrese je =1, JBC-
ako JB naviac s podmienkou CY=1, JC-skok
keď CY=1, JNC-skok
keď CY=0, JNB-
skoč keď bit =0, JNZ-
skoč ak Acc=0, JZ-skoč
ak Acc nie je =0 a nepodmienené CALL-
pokračuj na adrese podprogramu s navratom na nasledovnú inštrukciu,
JMP- pokarčuj na novej adrese,
RET- návrat z podprogramu na adresu za miestom
volania .
- Čo je to vyšší programovací jazyk?
- Programovacie
jazyky v assembleri sa priamo prekladajú do strojového kódu. každá inštrukcia
má svoju prezentáciu v strojovom kóde. Riešenie mnohých počítačových
aplikácií však nemá priamu spojitosť na inštrukčnú sadu
mikroprocesora. Aplikačný programátor často musel rozbiť
problematiku do detailov, ktoré zďaleka nesledovali hlavnú úlohu riešenia
projektovej úlohy. V prípade ak napríklad programátor má riešiť
databázovú aplikáciu alebo ekonomickú agendu je neprijateľné, aby
sa detailne zaoberal formami ako napríklad zobraziť okno s položkami
formulára na konkrétnu obrazovku monitora a oboznamoval sa s elektrickým
zapojením zariadenia. Podobne ako drivery odstránili potrebu tvorcom operačných
systémov detailne poznať komunikáciu so vstupno - výstupným
zariadením, tak podobne tvorcovia špeciálnych programovacích nástrojov
určených pre riešenie konkrétnych praktických úloh vytvorili
univerzálne jazyky orientované na danú problematiku. Takto vznikli vyššie
programovacie jazyky ako COBOL na riešenie databázových aplikácií,
FORTRAN na riešenie matematických úloh a neskôr Algol,
Pascal a C jazyk,
ktoré uľahčovali vytvárať tzv. štrukturované programy
ktorých jazyk bol veľmi blízky algoritmickému mysleniu človeka.
Odstránila sa tak nutnosť aby sa všetci programátori zaoberali
detailami ovládania počítača. Kompilátor vyššieho jazyka mal
hlavnú úlohu analyzovať algoritmus vyššieho jazyka, získať z
neho údaje- premenné a konštanty a tieto vhodne aplikovať do
programov v assembleri, ktoré konštrukcie vo vyšších jazykoch nahradili
pri preklade.
- Čo je to Operačný systém počítača?
- Operačný
systém je zjednodušene súbor programov,
ktorý riadi a kontroluje
činnosť hardwaru, ale aj software v počítači,
stará sa o efektívne využitie operačnej pamäte
a procesora, o optimálnu
komunikáciu medzi všetkými používanými technickými
aj programovými prostriedkami.
Inicializuje sa vždy, keď sa spustí alebo resetuje počítač, a umožňuje
nám vykonávať obsluhu prostriedkov počítača pomocou svojich príkazov,
ako sú napr. zmena diskovej mechaniky, prezretie obsahu, spustenie
programu, vytlačenie súboru na tlačiareň, kopírovanie a vymazávanie
programov z jednotlivých mechaník… Cez periférne zariadenia klávesnicu,
myš a obrazovku kumunikuje s užívateľom a prijíma od neho príkazy, a
potom ho informuje o výsledkoch a stave systému. (Podrobne
vid Zdroje informácií Študentské stránky)
- Čo je to permanentná pamäť?
- Počítač
používa dva typy pamätí. Rýchla pracovná pamäť počítača - Operačná
pamäť - udrží svoj obsah obsah jedine počas napájania v zapnutom
stave. Po vypnutí počítača obsah Operačnej pamäti sa beznádejne
stratí. Riešením tejto situácie je permanentná pamäť, ktorá pracuje
pomalšie, ale má dve veľmi užitočné vlastnosti: udrží obsah aj
pri vypnutom počítači a disponuje obrovskou kapacitou dát. Permanentná
pamäť organizuje dáta do skupín nazývaných sektory, ktoré sa spájajú
do väčších celkov nazývajúcich sa alokačné jednotky. Sektory zvyčajne
majú cca 512 byte platných dát + pár byte naviac, ktoré predstavujú
systemové adresárové informácie.
- Čo sú to súbory?
- Základnou
organizačnou jednotkou na permanentnom pamäťovom médiu
je súbor. Je to
najmenšia, svojim názvom identifikovateľná jednotka organizačnej štruktúry
permenentnej pamäti s ktorou sa dá narábať samostatne - vytvárať,
kopírovať, editovať, rušiť, používať.
Jej obsahom sú byte dát zreťazené v presnom poradí po sektoroch
rovnakej veľkosti, ktoré sú navzájom pospájané smerníkmi (predstavujúce
absolutné adresy sektorov v permanentnej pamäti) a umožňujú náhodný
prístup ku každému sektoru samostatne. Organizačná štruktúra súboru
je zaznamenaná v adresári permenentnej pamäte. Adresár eviduje jednak základné
údaje každého súboru (názov, typ, dĺžku,
dátum vzniku, resp. poslednej modifikácie, ...),
a jednak organizáciu volnej - t.j. nepoužívanej pamäte permanentného
pamäťového média.
- Učebnice jazyka C. Pavel HEROUT - Vydavateľstvo Copp, CZ, 2001
- Programovací jazyk C, Brian W.Kernighan, Dennis M. Ritche (1978), ALFA
Bratislava, SNTL Praha, 1988
- Študentské stránky v Internete http://www.studentske.sk/web.php?pred=informatika
R
- Čo je to program?
- Ako sa spúšťa program?
- Čo sa stane po spustení programu?
- Čo je to Operačná pamäť?
- Čo je to binárne slovo?
- Čo je to binárna hodnota?
- Ako sa narába v počítačoch s binárnymi hodnotami
(slovami)?
- Aké sú to "miesta" kam sa môže uložiť v počítači
binárne slovo?
- Akou formou sa dátové slová premiestňujú?
- Koľko zberníc používa bežný počítač a načo slúžia?
- Ako funguje Operačná pamäť?
- Čo je to procesor a ako pracuje?
- Na čo slúži register zvaný AKUMULÁTOR?
- Aký je rozdiel medzi dátami v Operačnej pamäti a programom?
- Čo je to Inštrukčný cyklus?
- Ako vyzerá strojová inštrukcia v počítači?
- Z čoho vlastne pozostáva počítač?
- Na čo slúžia VSTUPNO - VÝSTUPNÉ JEDNOTKY?
- Čo je to Interface?
- Ako používajú počítače interface?
- Čo to znamená programovať procesor?
- Aké sú základné inštrukcie mikroprocesorov?
- Čo je to vyšší programovací jazyk?
- Čo vyjadruje pojem programovať vo vyššom programovacom jazyku?
- Čo znamená Preložiť program?
- Ako sa líšia súbory a vykonateľné súbory?
- Do akého súboru ukladáme zdrojový text súboru?
- Čo je to Operačný systém?
- Čo je to dátový súbor?
- Čo to je dátový objekt?
- Kde sa nachádza dátový objekt v počítači?
- Čím sa líšia dátové
objekty, aké majú vlastnosti?
- Ktorými fázami prechádza proces prekladu v C
jazyku?
- Čo je to Ladenie programu?
|